Penyanyi Zee Avi akur dengan takdir apabila berdepan masalah kehilangan pendengaran sejak tahun lalu hingga terpaksa menggunakan alat bantuan pendengaran.

Zee atau nama sebenarnya Izyan Alirahman bagaimanapun menjelaskan gelaran ‘pekak’ seperti mana segelintir pihak menggelarnya, agak pahit untuk ditelan.

“Kalau orang panggil pekak, ya, nak buat macam mana lagi kan. Tapi perkataan pekak itu sebenarnya agak sensitif untuk kebanyakan orang sebab kesukaran pendengaran ini ada banyak tahap.

“Apa yang saya alami adalah hilang pendengaran tapi untuk orang pekak mereka memang daripada lahir. Sejak setahun lalu, saya perlu pakai alat ini di kedua belah telinga,” katanya menerusi Harian Metro.

Pelantun lagu “Bitter Heart” itu akui masalah yang dihadapinya sedikit sebanyak menjejaskan kerjayanya sebagai seorang anak seni.

Menurut Zee, sokongan yang diterima daripada suami, keluarga dan rakan-rakan banyak mendorongnya untuk mendapatkan bantuan daripada audiologis di Global Hearing Care Centre (GHCC).

Dalam pada itu, Zee berharap orang ramai dan rakan-rakan pemuzik dapat menjaga kesihatan deria pendengaran sebaik mungkin kerana ianya sering dipandang ringan.

Terdahulu, Zee hadir pada Majlis Exclusive Screening Hour With The Stars yang dibawakan oleh Global Hearing Care Malaysia, di Kuala Lumpur pada Selasa.