Kerjaya sebagai anak seni yang jadualnya sentiasa padat membuatkan pelakon dan pelawak Zizan Razak terpaksa mengorbankan pelbagai perkara termasuk kesihatan diri.

Zizan atau nama sebenarnya Mohd Razizan Abdul Razak mendedahkan dirinya pernah berdepan situasi di mana kesihatan dirinya terabai gara-gara memberi sepenuh komitmen kepada kerja.

“Saya menyedari kesihatan saya merosot apabila saya tidak cukup tidur, sampai rambut pun banyak gugur. Sekarang saya akan pastikan saya mendapatkan tidur yang secukupnya.

“Kerja kuat sekalipun, kesihatan kena jaga, tidur perlu cukup. Walaupun ada kerja yang beri bayaran lumayan tetapi hujung-hujung saya sendiri tertekan dan mengalami ‘anxiety’ hingga ditahan di hospital beberapa kali .

“Saya pernah ke Institut Jantung Negara (IJN) kerana takut ada masalah jantung tetapi Alhamdulillah doktor beritahu saya sihat dan menasihatkan agar saya mendapatkan rehat mencukupi,” katanya.

Zizan ditemui pada malam gala dan tayangan perdana filem “Abang Long Fadil 3” yang berlangsung pada 26 Ogos lalu di panggung TGV KLCC, Kuala Lumpur.

Justeru, Zizan kini lebih selektif terhadap tawaran kerja dan memastikan waktu rehatnya pada sebelah malam tidak terganggu.

“Saya minta pihak pengurusan supaya dapatkan kerja yang tidak terlalu lewat. Waktu kerja mesti enam jam. Saya juga tidak mahu susahkan diri sendiri kalau sakit dan mengganggu kerja orang lain.

“Saya cuba bertolak ansur juga. Kalau tak boleh terima dengan waktu kerja saya, tak mengapa. Saya percaya ada rezeki lain akan datang,” katanya.

Skype Picture 2022 09 22T05 46 56 292Z
Zizan Razak bersama barisan pelakon dan pengarah “Abang Long Fadil 3”

Dalam pada itu, Zizan tidak menyangka kedua-dua filem lakonannya, “Abang Long Fadil 3” dan “Juang” ditayangkan di pawagam secara serentak.

“Ia amat mengejutkan saya dan tak tahu apa nak buat daripada segi nak promosi filem mana terlebih dahulu.

“Tetapi mahu atau tidak kedua-dua filem ini adalah tanggungjawab untuk saya perkenalkan kepada peminat. Saya bernasib baik kerana dua filem ini adalah genre yang berbeza.

“Kalau nak tengok Zizan yang kelakar boleh tonton “Abang Long Fadil 3” dan kalau nak tengok Zizan yang lebih serius, boleh tonton “Juang”.

“Bagi saya, kedua-dua filem ini memiliki kekuatan yang tersendiri. Jadi saya harap orang ramai dapat memberi sokongan terhadap dua filem ini,” katanya.

Terdahulu, filem “Abang Long Fadil 3” arahan Syafiq Yusof berjaya meraih kutipan sebanyak RM18 juta selepas 11 hari ditayangkan di pawagam.

Selain Zizan, filem itu turut dibintangi Johan, Elizabeth Tan, Maya Karin, Datuk AC Mizal, Shuib, Kazar, Ozlyn Wati, Tania Hudson, Joey Daud, Jay Iswazir, Daniella Sha, Khir Rahman dan Siraj Alsagoff.