Penyanyi Noraniza Idris berjaya mencipta sejarah tersendiri apabila mencatat nama dalam Malaysia Book Of Records (MBOR) menerusi persembahan teramai mengiringi tarian Irama Malaysia.

Acara yang berlangsung di Dataran Merdeka pada Ahad lalu itu disertai oleh 565 penari terdiri daripada pelajar sekolah menengah sekitar Lembah Klang dan pelajar antarabangsa dari Universiti Putra Malaysia (UPM).

Noraniza yang bersyukur atas pengiktirafan itu menyifatkan pengalaman berharga berkenaan jauh berbeza dengan memenangi anugerah dalam industri muzik

“Syukur, saya sangat teruja dan terkesima, seronok sangat. Ia tak sama kita menang anugerah, kita dapat pengiktirafan MBOR seolah-olah kita melahirkan sesuatu yang baharu buat generasi pelapis.

“Jadi, bila mereka hadir untuk mengikuti program ini kita berjaya dan satu kepuasan buat saya,” katanya menerusi Astro Awani.

Menurut Noraniza, dia turut berdepan cabaran apabila perlu membuat persediaan dalam tempoh yang singkat serta menghimpunkan kesemua peserta pada hari acara itu berlangsung.

“Persediaan kurang dari 10 hari, tak mudah menghimpunkan 565 peserta yang hadir ke bengkel untuk hadir membuat persembahan pada hari acara berlangsung.

“Berkat hadir guru-guru pengiring yang sangat komited, acara ini berjaya dilancarkan,” tambahnya.

Pada acara itu, peserta menari asas tradisional mengiringi persembahan Noraniza menerusi lagu baharunya “Ala Ewa-Ewa” duet bersama Hazama serta dua lagu lain iaitu “Intan Payung” dan Dikir Puteri selama tujuh minit.

Acara anjuran Malaysia International Tourism Development Associasion (MiTDA) dan Persatuan Tatihseni Malaysia bertujuan untuk menyemarakkan rasa cinta kepada seni dan budaya Malaysia.