Tanggal 16 September 1963 merupakan tarikh bersejarah, yang menyaksikan penyatuan Persekutuan Tanah Melayu bersama Sabah, Sarawak dan Singapura. Bagi mengingati peristiwa 16 September 1963, rakyat Malaysia akan menyambut Hari Malaysia pada 16 September setiap tahun. Malah 16 September turut diumumkan sebagai cuti umum oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak pada Oktober, 2009.

Selepas dua tahun negara dilanda pandemik COVID-19, tahun ini Hari Malaysia dapat disambut secara gilang gemilang seperti mana sambutan Hari Kebangsaan Ke-65 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada 31 Ogos lalu. Jadi mari kita lihat bagaimana suasana sambutan Hari Malaysia 2022 pada 16 September lalu.

Melaka jadi tuan rumah

ezgif.com gif maker 2 2
Foto: Tan Sri Annuar Musa Instagram

Tahun ini, Dataran Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan di Banda Hilir, Melaka menyaksikan sambutan Hari Malaysia 2022 secara gilang gemilang. Ia merupakan sambutan yang julung kali diadakan di Semenanjung Malaysia. Pemilihan Melaka sebagai tuan rumah bertujuan untuk mengimbau kembali peristiwa bersejarah negara.

Dianggarkan seramai 50,000 pengunjung dari pelbagai etnik dan kaum telah membanjiri dataran itu seawal jam 3 petang, melebihi sasaran Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa, iaitu seramai 20,000 pengunjung. Malah pengunjung yang tidak dapat memasuki ruangan dataran berpeluang untuk menyaksikan pelbagai persembahan menerusi layar di Dataran Pahlawan.

Tema Melayu klasik

HIVE 2 1
Foto: Tan Sri Annuar Musa Instagram & Datuk Seri Ismail Sabri Instagram

Selain terkenal dengan bangunan-bangunan bersejarah, beca merupakan produk pelancongan yang sangat sinonim dengan negeri Melaka. Perarakan Hari Malaysia 2022 yang mengangkat tema tahun 50-an dan 60-an dimulakan dengan kemunculan motosikal vespa, disusuli dengan perarakan basikal tua dan tetamu kehormat yang menaiki beca berhias penuh warna-warni sepanjang Jalan Parameswara.

Tetamu kehormat termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Yang di-Pertua Negeri Melaka Tun Seri Setia Mohd Ali Mohd Rustam dilihat segak berbusana era 50-an dan 60-an dalam perarakan ke khemah utama.

Acara pada malam itu turut disusuli dengan persembahan Catatan Malaysia, nyanyian lagu Negaraku, acara menaikkan Jalur Gemilang serta perarakan masuk bendera ciptaan arkitek di Jabatan Kerja Raya Johor, Allahyarham Mohamed Hamzah itu oleh anggota Tentera Laut Diraja Malaysia.

Keretapi Sarong

307262188 637091251322160 9105193211528131777 n
Foto: BERNAMA Instagram

Uniknya sambutan Hari Malaysia di ibu kota Kuala Lumpur apabila ribuan rakyat Malaysia berkumpul bagi memeriahkan program Keretapi Sarong 2022 yang membawakan tema ‘Retro Kuala Lumpur’. Program ini dimeriahkan dengan persembahan busana sarong, persembahan ‘flash mob’, tarian joget lambak serta nyanyian lagu patriotik dan tradisional seperti “Negaraku”, “Jalur Gemilang”, “Rasa Sayang”, “Dikir Puteri”, “Enjit Enjit Semut”, “Lemak Manis” dan “Anak Tupai”.

Buat pengetahuan semua, Keretapi Sarong merupakan program anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) LOCCO yang dilancarkan sejak 2014. Dalam program ini, rakyat Malaysia dari berbilang kaum akan menaiki pengangkutan awam seperti LRT, MRT dan KTMB dengan memakai kain sarong, sama ada batik atau pelekat bagi menghargai budaya dan pakaian tradisional.

Program ini bermula secara serentak dari tujuh stesen iaitu LRT Subang Jaya, LRT Ampang, LRT Gombak, MRT Bandar Utama, MRT Kajang, stesen KLIA Transit di KLIA dan Putrajaya serta stesen KTMB KL Sentral sebelum berkumpul di pusat beli-belah Pavillion, Bukit Bintang.

(Sumber foto utama: KPWKM)