Tahun 2022 merupakan permulaan buat pelakon Zahirah Macwilson untuk kembali mewarnai dunia hiburan tempatan selepas dua tahun berehat untuk memberi tumpuan kepada cahaya mata sulungnya.

Zahirah bakal muncul menerusi drama bersiri terbaharu, “Tiada Maaf Buatmu” arahan Idora Abdul Rahman yang memerlukannya menggalas watak berat.

“Watak Aina adalah seorang wanita ‘tomboy’ yang kuat. Sepanjang cerita ini, sedikit demi sedikit kita akan dapat lihat perwatakannya berubah menjadi lebih beremosi setelah berdepan pelbagai cabaran hidup.

“Walaupun dia agak kasar, tetapi dia pandai menjaga hati orang yang dia sayang.

“Perbezaan watak Aina berbanding watak-watak yang pernah saya bawa sebelum ini adalah kisah hidupnya, di mana dia mempunyai sejarah silam tersendiri,” katanya.

Menurut Zahirah, membawa watak berat seperti Aina memberi cabaran besarnya buatnya kerana perlu menghayati sehabis baik agar emosi itu sampai kepada penonton.

“Saya juga perlu banyak menangis untuk watak ini. Jadi ianya agak mencabar untuk saya menyampaikan semua emosi dan kisah hidup Aina.

“Saya banyak berbincang dengan pengarah serta merujuk pada watak dalam drama-drama Korea untuk melihat bagaimana mereka gambarkan emosi dan kesedihan mereka,” katanya.

308242413 477355364433567 5879388145119134036 n

Bercakap mengenai gandingannya bersama suami, Aiman Hakim Ridza, Zahirah memberitahu bahawa dia tidak berdepan masalah untuk bekerjasama memandangkan ini kali keempat mereka digandingkan dalam drama.

Bagaimanapun, pasangan pelakon itu sentiasa berpegang pada prinsip tersendiri apabila digandingkan dalam sesebuah naskhah.

“Sudah tentu mudah untuk saya bekerja dengan Aiman memandangkan kami pernah bekerjasama. Ada juga cabarannya, di mana kami perlu membawa kelainan berbanding drama-drama yang kami lakonkan sebelum ini.

“Ramai yang ingat kalau berlakon dengan suami, bolehlah bersentuhan dan sebagainya. Tetapi tak, kami masih menjaga sensitiviti dan menghormati penonton. Tak semestinya kalau dah berkahwin itu kami perlu bersentuhan,” katanya.

Selain Zahirah dan Aiman, drama terbitan Datuk Rosyam Nor dan Datin Runika Mohd Yusof ini turut dibintangi Wan Raja, Hafreez Adam, Josiah Hogan, Datuk Jalaluddin Hassan, Watie Sadali dan Sofia Dendroff.

“Tiada Maaf Buatmu” ditayangkan pada setiap Isnin hingga Khamis, jam 10.00 malam mulai 28 September 2022 secara eksklusif di slot MegaDrama, Astro Ria serta boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan aplikasi Astro GO.