Biarpun segelintir pihak membandingkan lakonannya dengan Beto Kusyairy bagi menjayakan watak Mat Kilau, namun pelakon Dato’ Adi Putra tidak pernah memandang rakan seperjuangannya sebagai satu saingan.

Perkara itu dikongsi menerusi sidang media istimewa yang berlangsung di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur, di mana Adi turut ditemani isterinya, Datin Aida Yusof.

Menurut Adi, dia sentiasa mengagumi keupayaan Beto untuk melakonkan apa jua watak yang diberikan dan menyifatkan rakannya itu sebagai seorang pelakon yang versatil.

“Walaupun orang luar ada membandingkan saya dengan Beto untuk memegang watak Mat Kilau, tetapi saya tak anggap ia satu perkara yang negatif.

“Seperti sebelum ini, saya berikan pujian kepada Beto. Dia memang seorang pelakon yang versatil. Jadi saya tiada masalah sekiranya dia membawa watak Mat Kilau.

“Saya dah lama mengenali Beto jadi saya tahu dia pun sesuai untuk bawa watak itu dan kami tiada dendam jika bercakap siapa yang lebih sesuai.

“Ini semua cuma perbandingan yang orang luar buat. Cuma mungkin sudah tertulis untuk saya jayakan watak Mat Kilau,” katanya.

Dalam pada itu, Adi turut mendedahkan bahawa dia pernah menolak tawaran daripada pengarah Syamsul Yusof untuk membawa watak Mat Kilau disebabkan tanggungjawab yang begitu besar.

“Pertama kali saya tolak sebab ada rasa risau. Umum tahu Mat Kilau tokoh yang namanya sangat besar. Selepas kali kedua pun ditolak, kali ketiga barulah saya terima.

“Itu pun selepas saya membuat rujukan dengan bertanya kepada waris-waris Allahyarham yang masih ada. Banyak aspek yang saya kaji untuk mendalami wataknya termasuklah ilmu persilatan, keagamaan dan sejarah,” katanya.

Pelakon filem “KL Gangster” itu akhirnya bersetuju dengan tawaran kali ketiga serta berterima kasih kepada Syamsul kerana memberi ruang dan peluang kepadanya untuk menyahut cabaran tersebut.

Terdahulu, filem “Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan” berjaya memecah rekod sebagai filem pecah panggung nombor satu Malaysia setelah meraih kutipan sebanyak RM71 juta selepas 19 hari ditayangkan.