Penyanyi Tasha Mashahar menzahirkan rasa syukur apabila anak sulungnya Muammar Rafiqi yang berdepan masalah ‘speech delay’ akhirnya sudah boleh bertutur.

Menurut Tasha atau nama sebenarnya Nur Nadia Natasha Mohd Manshahar, dia dan suaminya Raqib Majib, telah berusaha dengan pelbagai cara untuk membantu Muammar sehingga anak mereka berusia 2 tahun.

“Ada ketika, saya sangat risau sebab Muammar belum sebut apa-apa perkataan. Kalau ikutkan, Muammar kira lambat juga bercakap. Pernah ketika pemeriksaan ketika dia berusia setahun enam bulan, doktor tanya perkataan apa saja dia dah sebut.

“Jadi saya berbincang dengan Raqib, kemudian kami ambil keputusan untuk bagi masa sampai dia dua tahun. Jadi daIam tempoh itu kami kurangkan gajet and banyakkan berkomunikasi dengannya.

“Alhamdulillah, masa umur dua tahun dah mula ada perkataan bermakna. Kami sambung lagi usaha dan seingat saya masa dia nak masuk dua tahun enam bulan, dia dah boleh gabung dua hingga tiga perkataan.

“Lambat sikit kan? Tapi ada perkembangan. Bulan ini dah nak masuk tiga tahun, dah boleh buat ayat lengkap dan boleh buat kawan borak,” katanya.

Dalam pada itu, Tasha turut menyelitkan beberapa nasihat dan tips buat para ibu bapa tentang perkembangan anak-anak yang setiap satunya berbeza-beza.

“Apa saya buat? Kurangkan gajet. Bercakap dengan wajah yang penuh ekspresi. Gunakan ayat yang pendek. Banyakkan pengulangan ayat. Kurangkan tanya soalan tapi banyakkan guna ayat penyata.

“Setiap perkembangan anak berbeza-beza. Jangan bandingkan. Tapi sebagai ibu bapa, kita perlu berusaha sehabis baik untuk membantu dan menghargai mereka sebab sesungguhnya anak-anak inilah yang ajarkan kita banyak perkara,” katanya.

Tasha dan Raqib mendirikan rumah tangga pada 2018. Selain Muammar, mereka turut dikurniakan seorang lagi anak, Mateen Rizqi yang kini berusia tujuh bulan.