Pelakon Amelia Henderson tampil membuat kenyataan mengenai isu pelanggaran kontrak sebuah projek drama bersiri terbitan A Aida Production, “Sekali Lagi Cinta Kembali”.

Menerusi video yang dimuat naik menerusi Instagram Sabtu lalu, Amelia

“Tanpa prejudis, saya nak nyatakan, tuduhan yang dilemparkan terhadap saya sama sekali tidak berasas dan tidak benar. Saya terkejut apabila dapat tahu mengenai sidang media yang diadakan.

“Saya dapat tahu mengenainya ketika saya sedang bekerja. Saya terkejut sebab saya percaya, perkara ini boleh diselesaikan secara tertutup tanpa membabitkan media dan penonton. Saya faham kontrak dan saya tidak melanggarnya,” katanya.

Menerusi perkongsian sama, pelakon drama “Kisah Cinta Kita” itu turut mendedahkan punca dia menarik diri dari drama tersebut dengan lebih terperinci.

“Saya menandatangani kontrak pada Februari dan berdasarkan catatan saya, tempoh kontrak itu sepatutnya bermula 20 Mei hingga 17 Ogos dan apabila saya tandatangan kontrak itu, saya belum dapat skrip penuh atau tarikh lain selain dua tarikh yang disebut.

“Pada Mei, penggambaran belum mula lagi, skrip belum dapat dan kita semua tertunggu-tunggu bila kita boleh mulakan produksi ini disebabkan penangguhan skrip.

“Walaupun begitu, disebabkan saya dah buat keputusan untuk tandatangan kontrak ini, saya bersedia untuk memberikan kerjasama dan komitmen yang sepenuhnya.

“Saya diberitahu watak dipegang adalah tentang wanita yang kuat namun apabila terima skrip sebaliknya yang berlaku. Jalan cerita drama tersebut membuatkan saya tertekan dan risau.

“Tanggungjawab saya adalah untuk memberikan teladan baik kepada penonton. Bagaimanapun, apabila baca skrip, bertentangan dengan prinsip dan saya tak boleh menerimanya,” katanya.

Tambah Amelia lagi, sejujurnya dia tidak mampu untuk menjiwai watak berkenaan kerana ia sama sekali bertentangan dengan apa yang digambarkan pada awalnya oleh pihak produksi.

Terdahulu, penerbit dan pengarah, Datuk A Aida bertindak akan mengemukakan saman terhadap Amelia Henderson dan Idris Khan kerana melanggar penjanjian kontrak drama 28 episod tersebut.

Perkara itu dimaklumkan menerusi sidang media mengejut yang berlangsung pada Jumaat lalu.