Hari raya Aidilfitri adalah perayaan yang dinanti-nantikan oleh umat Islam di serata dunia pada setiap tahun kerana ia merupakan hari kemenangan setelah sebulan menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadan.

Setiap negara pasti mempunyai adat dan cara tersendiri untuk meraikan bulan Syawal, termasuk di Malaysia yang awalnya dimeriahkan dengan pelbagai budaya dan adat tradisional Melayu. Bagaimanapun, saban tahun kita dapat lihat budaya dan adat lama semakin ditelan zaman yang kini beralih ke arah pemodenan.

Oleh itu, mari kita lihat perbezaan beberapa aktiviti, budaya dan adat menjelang hari raya pada zaman dahulu dan kini yang Miss Mynah senaraikan di bawah. Mana satu yang anda rasa telah berubah dengan ketara?

Ucapan raya

P15 A 23052020
Foto: Media Permata

Dulu-dulu kalau nak kirimkan ucapan raya kepada saudara mara dan rakan-rakan, kita mesti nak cari kad raya. Boleh dikatakan di setiap kedai ada menjual kad raya yang berwarna-warni, atau berkonsepkan komik. Menjelang saja Syawal, orang ramai akan berpusu-pusu ke pejabat pos untuk mengirimkan kad raya.

43e4a226772aeb21cfc0103dca40a30a

Kalau anda masih ingat, dulu pun kita selalu juga menghantar ucapan raya melalui SMS, ada saja pantun raya yang nak dikirim sampai kena tambah nilai sebab tak cukup kredit. Dengan perkembangan teknologi mengikut peredaran masa, kini semuanya di hujung jari dan orang ramai lebih gemar mengirim ucapan raya melalui aplikasi Whatsapp, Telegram, Facebook Messenger dan bermacam lagi. Siap ada ‘sticker’ dan templat kad raya digital!

Takbir raya

takbir raya
Foto: ecentral.my

Kalau anda atau ibu bapa anda membesar di kampung, pasti pernah merasa tradisi atau aktiviti bertakbir dari rumah ke rumah di sekeliling kampung pada malam raya. Bukan sahaja memeriahkan suasana, aktiviti ini juga dapat mengeratkan silaturahim antara penduduk di sesebuah kampung tersebut.

Walaupun aktiviti ini semakin jarang dilakukan di Malaysia, namun di negara seberang, masyarakat Indonesia, tradisi takbir keliling kampung ini masih diteruskan sehingga kini. Tahun ini, aktiviti takbir raya dibenarkan semula di masjid dan surau pada malam raya dan pagi raya setelah dua tahun negara dilanda wabak COVID-19.

Lagu raya klasik dan moden

page 1

Saban tahun, ratusan lagu raya sentiasa berkumandang di stesen-stesen radio tempatan setiap kali menjelang Aidilfitri. Namun apa yang berbeza adalah rentak dan melodi lagu-lagu raya terkini adalah lebih moden berbanding lagu-lagu raya terdahulu yang berunsur kemelayuan. Malah terdapat juga lagu-lagu raya yang disuntik dengan elemen rap dan rock.

278764780 1169230907223288 4012286789860747658 n

Bagaimanapun, lagu-lagu raya klasik, ‘evergreen’ atau malar hijau yang dilancarkan pada tahun 80-an dan 90-an masih menjadi pilihan ramai untuk didengar untuk membangkitkan suasana hari raya atau ketika dalam perjalanan pulang ke kampung.

Pelita malam tujuh likur

dscn3889 30 48 570617
Foto: Libur

Seminggu sebelum Syawal, pasti masyarakat Islam di Malaysia akan menghidupkan suasana malam dengan menyalakan pelita di kawasan rumah masing-masing. Kebiasaannya pelita akan dipasang semasa 10 malam terakhir Ramadan yang juga dikenali sebagai malam tujuh likur, terutamanya pada 27 Ramadan.

47037c02a9c8bb6c588eb94878631294

Zaman sekarang orang ramai lebih gemar untuk menghiasi rumah dengan lampu-lampu hiasan atau lebih dikenali sebagai lampu ‘lip lap’. Kalau membeli belah di kedai serbaneka, boleh rambang mata jadinya melihat pelbagai lampu hiasan dan dekorasi hari raya seperti lampu ketupat mahupun lampu bulan bintang untuk dijadikan sebagai penyeri cahaya di ruang segenap lobi.