Melihat naskhah yang mengetengahkan isu ketidaksamaan pendidikan jarang dipaparkan, penyanyi dan pengarah Ebi Kornelis meragut peluang itu untuk menghasilkan telefilem “Sekolah Sampah”.

Menurut Ebi, tujuan telefilem ini diterbitkan adalah untuk memberi kesedaran kepada penonton mengenai kepentingan ilmu bagi semua rakyat tanpa mengira asal usul mereka.

“Banyak perkara yang mampu mengetuk pintu hati kita untuk lebih mengenali diri kita siapa serta menunjukkan bahawa ada sesetengah orang yang betul-betul dalam kesusahan.

“Namun, mereka masih mampu tersenyum seperti tiada apa-apa yang berlaku. Ada juga daripada kita yang hidup dalam keselesaan tetapi masih tidak bersyukur dengan apa yang dimiliki.

“Ini adalah karya yang mampu menginsafkan kita dan membuatkan kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan. Itulah yang ingin saya terapkan kepada semua,” katanya.

12

Ditanya mengenai cabaran mengarahkan telefilem itu, Ebi berkata antara cabaran yang dihadapinya adalah kekangan masa, mengarah pelakon kanak-kanak serta melangsungkan penggambaran di atas timbunan sampah.

“Sekolah Sampah” mengisahkan Adam, seorang ‘backpacker’ yang menetap di Sandakan dan bercita-cita untuk mengembara ke seluruh Sabah.

Sebelum pengembaraannya bermula, Adam mendapat tahu kisah kanak-kanak pengemis yang tinggal di Kampung Sampah dan tidak berkemampuan untuk meneruskan pembelajaran mereka di sekolah.

Untuk memberi kesamarataan dalam pendidikan kepada mereka, Adam nekad mendidik anak-anak itu dengan membina Sekolah Sampah sehingga mengorbankan impian pengembaraannya.

11

Telefilem itu menggabungkan barisan pelakon berbakat seperti Aliff Aziz, Bella Astillah, Pasqueletta Joan Paulus, Aidil Zaquan Astillah, Rubisa Tiasin dan ramai lagi.

“Sekolah Sampah” akan menemui penonton pada Sabtu, 28 Mei, jam 9.00 malam di saluran Astro Citra (108) serta turut boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan aplikasi Astro Go.