Beruntungnya kita duduk di Malaysia kerana terdapat pelbagai kaum, sekaligus mewujudkan kepelbagaian hidangan tempatan dan antarabangsa hingga menjadi terkenal pada para pelancong luar. Bak kata orang, Malaysia ini macam ‘Syurga Makanan’!

Kalau duduk di Malaysia, memang tak sah kalau tak lepak waktu malam. Sejak dari dahulu sampailah sekarang, restoran-restoran mamak, medan selera dan warung-warung sering menjadi tumpuan untuk anak-anak muda meluangkan waktu bersama rakan-rakan pada malam minggu.

Haa.. lepas ini tak perlu pening-pening lagi kalau ada rakan tanya nak lepak makan kat mana, anda ajak saja pergi port lepak yang Miss Mynah kongsikan di bawah.

Uptown Kota Dame, Kota Damansara

Uptown Kota Dame atau lebih dikenali sebagai segitiga emas sering menjadi tumpuan untuk pengunjung datang membeli belah dengan harga yang berpatutan. Bukan itu sahaja, medan selera di sini juga menawarkan aneka makanan seperti nasi arab, makanan Barat, masakan Indonesia dan sate dari 30 buah gerai berbeza.

Jadi tak hairanlah Uptown Kota Dame sering dibanjiri pengunjung dari serata Lembah Klang. Gerai-gerai makan di sini dibuka setiap hari, seawal jam 5.00 petang hingga lewat pagi. Sambil menikmati makan malam, anda juga akan dihiburkan dengan ‘live band’ dan kalau ada di antara anda yang minat menyanyi, boleh berkaraoke sekali.

Pada 2020, medan selera di Uptown Kota Dame telah dibaik pulih serta diubah suai dengan konsep yang lebih hipster dengan nama ra.re foodspace bagi keselesaan pengunjung.

The H @ Hartamas

Salah satu medan selera terkenal di Lembah Klang adalah The H yang terletak di Desa Sri Hartamas. Anda mungkin boleh rambang mata ketika hendak memilih untuk makan apa di sini kerana terdapat pelbagai gerai yang menghidangkan masakan panas seperti char kuey teow, nasi kak wok, soto, daging dan ayam salai, ayam gepuk, chicken chop, sate dan pisang goreng cheese.

Malah, medan selera ini juga menjadi tumpuan selebriti tempatan. Untuk pengunjung yang ingin ke sini untuk makan tengah hari, gerai-gerai mula dibuka setiap hari pada jam 12.00 tengah hari hingga 5.00 petang, dan jam 6.00 petang hingga 2.00 pagi untuk makan malam.

Selain itu, setiap kali terdapat perlawanan bola sepak antarabangsa, anda akan dapati medan selera ini dibanjiri dengan ‘kaki bola’ yang hadir beramai-ramai. Memang meriah dengan sorakan dan jeritan mereka! Bagaimanapun, kawasan parkirnya agak terhad jadi anda dinasihatkan untuk datang lebih awal atau menaiki motosikal.

The Port, Bandar Utama

Keunikan yang ada pada The Port adalah ia merupakan medan selera dua tingkat pertama di Malaysia yang menggunakan konsep kontena. Medan selera ini dibuka setiap hari pada jam 12.00 tengah hari hingga 11.30 malam.

Biarpun lokasinya tidak sebesar dan seluas medan selera yang lain, namun The Port menyajikan anda dengan pelbagai hidangan lazat seperti spaghetti tomyam carbonara, mac and cheese, nasi talapia bakar, tauhu bakar, takoyaki, nasi lemak dan burger.

Lebih meriah, medan selera ini selalu dijadikan tempat berkumpul ‘kaki bola’ untuk menonton siaran langsung perlawanan bola sepak antarabangsa.

Tapak Urban Street Dining

Sejak Tapak KLCC mula diperkenalkan, tempat ini sering dipenuhi dengan warga kota untuk makan malam bersama keluarga dan rakan-rakan. Sambil makan-makan, anda dapat menikmati muzik busking, suasana kota yang meriah serta pemandangan Menara Berkembar Petronas pada waktu malam.

Menariknya, Tapak sentiasa akan dipenuhi peniaga food truck, kabin dan gerai kecil. Sebut sahaja nak makan apa, semua ada! Contohnya mee kolok Sarawak, butter chicken, mac and cheese dan chicken chop.

Tapak dibuka setiap hari bermula dari 5.00 petang hingga 12.00 malam, dan dari 5.00 petang hingga 1.00 pagi pada malam minggu. Kini Tapak telah memperluaskan lagi jenamanya dengan memperkenalkan Tapak Cyberjaya, Tapak Shah Alam, Tapak Stadium KL dan Tapak Queensbay, Pulau Pinang.

Uptown Santai @ Setia Alam

Mula dibuka pada 2019, Uptown Santai menggunakan konsep tapak niaga sama seperti Uptown Kota Dame, dan terletak berhadapan dengan kompleks beli belah Setia City Mall. Jadi mudah untuk pengunjung meletakkan kenderaan memandangkan kawasannya agak luas.

Terkenal sebagai kawasan ‘lepak’ terbesar di Setia Alam, Uptown Santai mempunyai pelbagai pilihan makanan seperti pasembur, rojak Penang, Thai street food, nasi kukus, itik bakar, burger bakar dan shellout.

Jika bertuah, anda akan dihiburkan dengan persembahan daripada penyanyi-penyanyi rock 90-an yang menjadi tetamu jemputan serta pertandingan karaoke yang diadakan pada malam-malam tertentu. Uptown Santai beroperasi pada setiap hari Selasa hingga Ahad, jam 8.00 malam hingga 12.00 tengah malam.