Ayat yang sering didengar setiap kali menjelang musim perayaan adalah “Raya kan setahun sekali, jadi apa salahnya nak berbelanja lebih?”. Kalau boleh semua benda nak beli baru! Baju baru, kasut baru, langsir baru dan sebagainya. Wahh.. ini betul-betul raya sakan.

Memang benar raya itu setahun sekali, tetapi penting juga untuk kita mengawal perbelanjaan dan ajar diri untuk berjimat cermat supaya tidak rasa terbeban kelak. Oleh itu, kepada anda yang dah ‘standby’ nak berbelanja untuk raya tu, baca dulu beberapa tips dari MissMynah di bawah:

Senaraikan perbelanjaan dan tetapkan bajet

Foto: Sarawak Voice

Sebelum anda berbelanja, sebaiknya anda merancang kewangan anda terlebih dahulu. Senaraikan apa yang ingin dibeli seperti pakaian, kuih raya dan perhiasan rumah, kemudian tetapkan bajet untuk kesemua perbelanjaan tersebut. Lebih mudah jika anda guna kaedah sampul untuk asingkan setiap wang perbelanjaan persiapan raya.

Perlu diingatkan bajet anda haruslah realistik dan tidak melebihi kemampuan. Seeloknya, anda kurangkan perbelanjaan ketika bulan puasa, terutamanya di bazaar Ramadan agar ia tidak menjejaskan bajet untuk persiapan raya.

Beli belah ketika ‘sale’

Pada yang gemar membeli belah secara dalam talian, sebaiknya anda berbelanja ketika adanya ‘sale’ besar-besaran. Laman e-dagang seperti Zalora, Shopee dan Lazada kan sering ada ‘sale’ bulanan yang menawarkan diskaun dengan harga terendah, jadi gunakan peluang itu sebaik mungkin.

Zaman sekarang kan semuanya di hujung jari, jadi urusan membeli belah anda lebih mudah. Malah butik-butik pakaian juga mempunyai laman sesawang mereka tersendiri dan sering menawarkan diskaun hebat pada musim perayaan maka mudah untuk anda membuat perbandingan harga terlebih dahulu.

Namun harus diingatkan, berpada-padalah ketika berbelanja. Jangan sebab semua benda tengah murah, anda nak berbelanja sakan sampai melebihi bajet pula!

Tetapkan masa untuk membeli belah

Foto: mStar

Selain kewangan, penting juga untuk anda atur masa untuk pergi membeli belah. Jika tidak berkesempatan untuk mengambil cuti pada hari bekerja, bolehlah pergi membeli belah pada hujung minggu.

Bagaimanapun sekiranya anda ingin elak dari bersesak-sesak, terutamanya di lokasi-lokasi membeli belah yang sering menjadi tumpuan ramai, sebaiknya rancang perjalanan anda seawal yang mungkin dan pilihlah waktu pagi.

Kini kita dapat lihat ramai keluarga yang lebih selesa membeli persiapan raya sebelum atau pada awal bulan Ramadan supaya tidak akan kelam kabut pada saat-saat akhir. Bukan itu sahaja, kalau dah selesai berbelanja untuk raya, bolehlah kita fokus untuk beramal ibadah ketika bulan Ramadan kan?

‘Recycle’ baju raya

Foto: Aeril Zafrel

Memandang dua tahun kita beraya dengan norma baru, MissMynah percaya ramai yang tidak berbelanja lebih untuk membeli baju raya. Mana tidaknya, kalau dah duduk rumah, memang pakai baju raya pada waktu pagi untuk bergambar dengan keluarga dan muat naik ‘OOTD’ di Instagram. Selepas itu terus tukar kemeja-T.

Baju raya tahun-tahun yang lepas kan masih elok lagi, jadi apa kata ‘recycle’ semula atau kalau yang wanita boleh cuba ‘mix and match’. Kalau nak beli juga, pastikan anda bersederhana, elakkan memilih baju yang penuh manik dan labuci kerana khuatir anda hanya pakai sekali sahaja.

Selamat berbelanja dan menyambut bulan Ramadan semua!

(Foto: Naelofar, Ten One Three, Perak Insights)