Setelah mendedahkan perkahwinannya bersama jejaka Sweden, Michael Hansen, pelakon Sharifah Sakinah naik berang apabila sesetengah pihak di laman sosial menuduhnya murtad.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Sakinah memuat naik foto kad perakuan agama Islam suaminya yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Selangor sebagai bukti bahawa dia tidak menukar agama.

Difahamkan Michael telah memilih nama Mikael Hansen sebagai nama Islamnya.

Menurut Sakinah atau nama lengkapnya Sharifah Nurul Sakinah Syed Abu Bakar Al-Khairedi, mereka sepakat untuk merahsiakan status suaminya agar tidak mengeruhkan keadaan dengan keluarga mentua.

WhatsApp Image 2022 02 07 at 08.21.42 1644202813
Sharifah Sakinah menunjukkan bukti suaminya sudah berstatus mualaf

“Terima kasihlah sebab mengharu-birukan lagi keadaan, kalau dah cakap sudahlah, maksudnya sudahlah, tak payah nak buruk sangka habis semua nak kena tunjuk bukti. Tak tunjuk sebab nak jaga hati keluarga belah sana.

“Kami tidak kongsikan bukti sebab tak nak mengharu-birukan keluarga mentua ya. Cuba anak awak tiba-tiba kena bertukar ke agama Hindu, mak awak melenting tak?

“Saya sudah jelaskan sebelum ini, jadi, tak perlulah nak mempersoalkan lagi. Tak perlu nak buruk sangka.

“Habis semua nak kena tunjuk bukti. Kami tak tunjuk sebab nak jaga hati keluarga di sebelah sana,” jelasnya.

Pada Jumaat lalu, Sakinah memaklumkan dia dan Michael telah mendirikan rumah tangga, namun tidak bercerita lanjut tentang perkahwinan mereka atas sebab-sebab peribadi.

Untuk rekod, Sakinah pernah mendirikan rumah tangga dengan juruterbang, Aliff Adha pada 2015 dan bercerai lima tahun kemudian.

Hasil perkahwinan, mereka dikurniakan cahaya mata perempuan, Anais Adha yang kini berusia lima tahun.