Penyanyi, pelakon dan aktivis kemanusiaan Hazwani Helmi bakal berangkat ke Gaza dan Tebing Barat, Palestin bagi menjalani penggambaran filem “Road To Heaven” pada Jun depan.

Hazwani, atau nama lengkapnya Nur Hazwani Afiqah Helmi akan ditemani kakaknya yang juga penyanyi dan pelakon, Datin Seri Heliza Helmi yang turut sama terlibat dengan filem tersebut.

Perkara itu dimaklumkan oleh Hazwani, atau lebih mesra disapa Ika menerusi perkongsian di laman Instagram miliknya pada Selasa.

“Imbas kembali semasa Ika dan Kak Ja (Heliza) sedang menjalankan misi kemanusiaan di Syria beberapa tahun lepas.

“Kami pernah terdetik dan berimpian untuk berkhidmat dalam satu gerak kerja, di mana kita nak sebarkan kesedaran dan membangkitkan semangat perjuangan ummah dengan cara lebih meluas dan berseni.

“Caranya macam mana, kami tak tahu. Tapi Allah sebaik-baik perancang, Allah hadirkan pasukan perjuangan ummah iaitu Artistic Islamic Media Content (AIMC) untuk berganding bahu untuk merakamkan satu kisah perjuangan Al-Aqsa dalam bentuk penceritaan,” jelasnya.

Tidak dapat menolak perasaan gementar, Hazwani menyatakan dia dan Heliza akan menyertai beberapa sesi latihan sebelum penggambaran bermula.

Sehubungan dengan itu, Hazwani turut memohon doa daripada orang ramai agar segala urusannya untuk menyempurnakan projek filem tersebut berjalan dengan lancar.

“Apa-apa pun doakan kami ikhlas dan semoga cerita ini dapat bantu sebarkan kebaikan dan kesedaran secara menyeluruh mudah-mudahan,” katanya.

Selain Hazwani dan Heliza, filem “Road To Heaven” juga menampilkan pelakon Josiah Lim.