Setelah tiga tahun tidak tampil dengan karya filem di layar perak, akhirnya pengarah tersohor Osman Ali mengumumkan pembikinan filem seram terbarunya yang diberi judul “Telaga Suriram”.

Majlis pelancaran dan sidang media filem itu telah berlangsung di Restoran The Majapahit di Arcoris Mont Kiara, Kuala Lumpur pada Selasa.

Sehubungan dengan itu, Osman turut memperkenalkan barisan pelakon utama “Telaga Suriram” iaitu Maya Karin, Nabila Huda, Scha Alyahya dan Farid Kamil.

DSC00278
Osman bersama barisan pelakon “Telaga Suriram”

Bercakap mengenai produksi filem itu, Osman mendedahkan dia telah mengambil tempoh dua tahun untuk proses pra produksi.

“Filem ini sebenarnya diinspirasikan daripada banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan kita.

“Setiap apa yang kita lalui dan apa jua pengalaman atau cabaran yang kita hadapi, saya cuba sampaikan menerusi penceritaan dalam filem “Telaga Suriram”,” katanya yang ditemui pada majlis tersebut.

Dengan kos produksi sebanyak RM500 ribu, sesi penggambaran filem yang diterbitkan di bawah kerjasama Nuansa Films dengan Odissi Creative itu bakal bermula pada 20 Januari depan di beberapa kawasan sekitar Perlis, Kedah dan Perak.

“Telaga Suriram” mengisahkan kehilangan seorang anak kecil bernama Suriram di sebuah perkampungan terpencil. Sejak itu, timbul pelbagai cerita mengenai korban saka dan anasir mistik dalam kalangan orang kampung. Seorang gadis bisu yang juga pengasuh Suriram bernama Maimon telah menjadi suspek utama insiden tersebut.

Terdahulu, Osman telah mengadakan sesi uji bakat bagi mencari pelakon cilik perempuan bagi membintangi filem tersebut.