Tahun baru 2022 sudah pun seminggu membuka tirai. Mengimbas kembali apa yang berlaku pada tahun 2020 dan 2021, industri filem tempatan cukup terkesan apabila hampir separuh tahun pawagam di seluruh negara terpaksa ditutup ekoran pandemik COVID-19.

Malah ramai di antara pembikin filem tempatan membuat keputusan untuk menayangkan filem mereka menerusi stesen televisyen (TV) berbayar dan platform penstriman dalam talian.

Bagaimanapun, kelonggaran yang diberikan oleh kerajaan dengan pembukaan semula pawagam sejak 9 September 2021 memberi peluang buat pembikin filem tempatan untuk kembali berkarya serta menayangkan filem mereka yang lama terperam di layar perak.

Jadi mari kita lihat senarai filem tempatan yang menanti giliran untuk ke pawagam pada tahun 2022.

“Kongsi Raya”

129722687 2793938724221059 8536379190941811811 n

Selain filem aksi, pawagam tempatan turut diwarnai dengan filem berkonsepkan komedi kekeluargaan iaitu “Kongsi Raya”. Secara tidak langsung, filem arahan Teddy Chin ini turut memupuk semangat berbilang kaum di Malaysia sebagai satu keluarga besar yang menyambut hari perayaan. Ditayangkan sempena minggu perayaan Tahun Baru Cina, “Kongsi Raya” menampilkan gandingan pelakon hebat seperti Qasrina Karim, Wilson Lee, Harith Iskander, Erra Fazira, Chew Kin Wah dan Ong Ai Leng.

Tarikh tayangan: 3 Februari 2022

“Syahadan”

267153996 10221375247434827 6931763396703467958 n

Sejak filem aksi persilatan pertama tanah air iaitu “Geran” telah mencipta fenomena apabila berjaya menembusi pasaran antarabangsa, pembikin filem tempatan semakin berani untuk mengangkat seni bela diri Melayu itu ke layar perak. Diarahkan oleh Datuk Dr Fairus Hussain (FDAM), filem ini diterbitkan di bawah kerjasama Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA) dan Trillion Marketing Sdn Bhd. Lebih menarik lagi, ia diterajui oleh pesilat negara yang juga juara dunia tiga kali, Muhammad Al-Jufferi Jamari.

Terdahulu, “Syahadan” pernah menjadi bualan ramai apabila pihak produksi mendedahkan filem ini tolak untuk penayangan di sebuah stesen TV berbayar kerana diklasifikasikan sebagai 18SG dan tidak sesuai untuk ditayangkan. Malah ramai mendakwa perkara itu seolah-olah ingin membunuh karya tempatan.

Tarikh tayangan: 17 Februari 2022

“Rumah”

RUMAH FILM POSTER 1 final scaled 1

Setelah menghasilkan pelbagai projek hebat, Mojo Projects mengembangkan lagi produksi mereka dengan penerbitan filem cereka pertama yang diberi judul “Rumah” arahan Kay (FDAM). Diterajui oleh Erra Fazira, Puteri Balqis dan Mak Jah, filem seram ini mengisahkan seorang ibu tunggal yang bergelut untuk menanggung kehidupannya bersama satu-satu anak perempuannya. Kehidupan mereka bertukar mimpi ngeri selepas si ibu membeli sebuah rumah kos rendah yang berpuaka.

Tarikh tayangan: 24 Februari 2022

“Gila Gusti”

Dari gelanggang gusti ke layar perak, APAC Wrestling bersama Lomo Pictures Sdn Bhd serta rakan penaja Quick Sent dan Quin Media menerbitkan filem bertemakan sukan gusti pertama di Malaysia iaitu “Gila Gusti”. Melihat rancangan gusti seperti WWF dan WWE pernah menjadi kegilaan ramai, pihak produksi berpendapat sudah tiba masanya untuk menyemarakkan lagi sukan gusti tanah air.

Diarahkan oleh Silver Chung, filem ini dibintangi pelakon hebat seperti Syafie Naswip, Elizabeth Tan, Pekin Ibrahim, Datuk Jalaluddin Hassan dan Aisar Khaled. Selain itu, filem ini turut menampilkan ahli gusti tanah air, Ayez Shaukat Fonseka dan Nor ‘Phoenix’ Diana.

Tarikh tayangan: 17 Mac 2022

“Remp-It 2”

7i faridkamilrempit200

Sekian lama tidak muncul di layar perak, tahun ini pengarah dan pelakon Datuk Farid Kamil akan membuat penampilan semula menerusi filem terbaru arahannya di bawah terbitan syarikat produksi FKX Film berjudul “Remp-It 2”. Filem ini merupakan kesinambungan kepada filem “Remp-It” arahan Ahmad Idham yang ditayangkan pada 2006.

Seperti ramai yang sedia maklum, pada awalnya Farid dan Zul Huzaimy ingin bekerjasama untuk mengarah filem ini. Bagaimanapun Zul kemudian mengumumkan bahawa dia telah menarik diri kerana perbezaan kreatif.

Tarikh tayangan: 5 Mei 2022

“Showtime 1958”

MV5BYTYyODc0MGUtZjIzZS00OWFlLWIzZjctNGU0MjllYjIyYjExXkEyXkFqcGdeQXVyMDM3MzU0Ng@@. V1

Sebuah karya dan arahan Anwardi Datuk Jamil, filem ini diinspirasikan daripada peristiwa benar yang dikongsi oleh seniman Allahyarham Datuk Jamil Sulong dan kisah pahit manis anak-anak seni sebelum Studio Jalan Ampas ditutup setelah 20 tahun beroperasi. Ia dibintangi barisan pelakon hebat seperti Shah Iskandar, Amai Kamaruddin, Fatin Afifah, Bell Ngasri dan Mubarak Majid.

Terdahulu, “Showtime 1958” telah terpilih mewakili Malaysia (In Competition) bersama seleksi filem antarabangsa dari seluruh dunia bagi kategori Filem Cereka di Festival Filem Antarabangsa Cardiff 2020.

Tarikh tayangan: 12 Mei 2022