Pelakon dan penerbit tersohor tanah air Datuk Rosyam Nor bakal muncul dengan filem Hong Kong pertamanya, “G Storm” yang diterajui pelakon hebat Hong Kong, Louis Koo.

Rosyam atau nama sebenarnya Mohamed Noor Shamsuddin berkongsikan treler filem itu menerusi satu hantaran di laman Instagram miliknya.

“Kali pertama saya berlakon filem Hong Kong. Filem aksi ini berkisarkan satu kumpulan pencegahan rasuah. Kalau di Malaysia macam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lah.

“Jadi saya pula jadi penjahatlah. Takkan hero pula,” katanya yang menggalas watak antagonis sebagai ketua penjenayah yang terbabit dalam aktiviti pemerdagangan manusia bernama King.

Buat makluman lanjut, penggambaran filem itu telah dijalankan di Hong Kong pada 2019 hingga 2020, ketika Malaysia berada dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Sepanjang penggambaran, saya memang berulang alik dari Malaysia ke Hong Kong. Pada awalnya, pihak produksi merancang untuk menjalani penggambaran di Malaysia dan Hong Kong. Namun, kerana pandemik COVID-19, banyak rancangan yang tak dapat direalisasikan.

“Kali terakhir saya ke sana adalah pada Januari tahun lalu. Ada beberapa babak yang tak sempat diselesaikan dan sebagai pelakon, saya agak kecewa juga. Jadi, saya juga menantikan bagaimana mereka akan selesaikan babak-babak itu,” katanya menerusi Harian Metro.

GS22 0818
GS29 0426
Antara babak dalam “G-Storm”

Francais filem itu bermula dari filem pertamanya “Z Storm” (2014), selepas itu disusuli pula dengan “S Storm” (2016), kemudiannya “L Storm” (2018) dan “P Storm” (2019).

Diarahkan oleh David Lam, “G Storm” bakal menjengah pawagam Malaysia pada 31 Disember sebagai filem penutup tahun 2021.

Sekadar info, ini bukanlah kali pertama Rosyam dilamar produksi antarabangsa. Pada 2019, Rosyam berpeluang untuk berkongsi skrin lebar dengan ‘superstar’ filem Tamil, Rajinikanth menerusi filem pecah panggung “Kabali”.