Pergelutan generasi muda masa kini dalam menempuh kehidupan harian di ibu kota Kuala Lumpur yang penuh onak dan duri menjadi inspirasi pengarah artistik Muzzamer Rahman untuk menghasilkan filem “Prebet Sapu” atau dalam judul bahasa Inggeris, “Hail, Driver!”.

“Ideanya hadir pada awal tahun 2017 ketika saya sedang fikirkan jalan cerita filem pertama yang saya ingin hasilkan.

“Filem ini diinspirasikan dari filem Hollywood “Taxi Driver” (1976), di mana saya ingin memaparkan masalah anak-anak muda yang menetap di Kuala Lumpur.

“”Prebet Sapu” tidak akan memberikan jawapan, sebaliknya ia memberi lebih banyak persoalan tentang bagaimana kita akan menghadapi masa depan yang lebih mencabar,” katanya. yang ditemui di majlis tayangan perdana filem “Prebet Sapu” di TGV Cinemas, 1 Utama, Petaling Jaya pada Rabu.

Biarpun berdepan masalah kekangan dana, namun perkara itu tidak menjadi penghalang buat pengarah muda ini untuk terus menghasilkan karya berkualiti.

“Saya ingin buktikan pada pengkarya filem di luar sana yang kita boleh hasilkan filem apa yang kita mahu walaupun kekurangan dana. Jika kita percaya dengan karya kita dan kita sendiri ada iltizam, Insya-Allah ia boleh direalisasikan,” katanya.

947FBF3E 771B 4BF6 A7AC 93C2AB9AB89B 1
Muzzamer bersama Amerul Affendi dan Lim Mei Fen

Apa yang menarik, filem “Prebet Sapu” dihasilkan dalam konsep hitam putih kerana watak utamanya, Aman adalah seorang lelaki yang buta warna.

Jelas Muzzamer lagi, konsep hitam putih bukan sahaja membawa unsur estetika, ketenangan dan kesunyian dalam filemnya, malah dia ingin menceritakan perbezaan kaum serta warna kulit bukanlah isu utama yang diketengahkan.

Dalam pada itu, Muzzamer tidak dapat menyembunyikan perasaan gembira apabila “Prebet Sapu” terpilih mewakili Malaysia bagi kategori Filem Cereka Antarabangsa Terbaik pada Anugerah Akademi (Oscar) Ke-94 di Los Angeles, Amerika Syarikat, tahun depan.

“Perasaan saya sudah tentu gembira kerana kita tahu panel pemilihan Oscar bukan calang-calang orang. Jadi kami tahu filem kami terpilih atas sebab-sebab tertentu.

“Secara tidak langsung, ia turut memudahkan kami untuk mempromosikan filem ini kepada orang luar,” katanya.

Buat makluman lanjut, filem ini pernah mewakili Malaysia ke pelbagai festival filem antarabangsa termasuk Udine Far East Film Festival, Itali; Jogja-Netpac Asian Film Festival (JAFF), Indonesia; Toronto Reel Asian Film Festival, Kanada; Asian Film Festival Barcelona, Sepanyol dan Innovative International Film Festival di India.

Filem ini mengisahkan seorang pemuda bernama Aman yang membawa diri ke Kuala Lumpur setelah kematian bapanya dan memulakan perkhidmatan pengangkutan secara haram (prebet sapu). Kehidupannya berubah selepas mengenali seorang gadis Cina iaitu Bella.

“Prebet Sapu” diterajui oleh Amerul Affendi dan Mei Fen Lim. Filem ini turut menampilkan Bront Palarae, Sharifah Amani, Nam Ron, Nadiya Nisaa, Chew Kin Wah, Jay Iswazir, Anas Ridzuan, Roslan Madun dan ramai lagi.

“Prebet Sapu” bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 16 Disember ini.