Penyanyi dan komposer Faizal Tahir teruja apabila lagu ciptaannya bersama Ja’a, Mage, Mike Chan, Tuju dan Yonnyboii, “X Missing You” telah dinyanyikan oleh selebriti ternama dari China dan Hong Kong, G.E.M.

Lagu yang dirakamkan semula dalam versi bahasa Mandarin itu diberi judul “I’ll Be Missing You” dan telah dilancarkan di bawah kerjasama syarikat rakaman Faithful Publishing dengan G.E.M. pada 21 Disember lalu.

Tiada apa yang dapat digambarkan oleh Faizal selain rasa syukur kerana karyanya diterima baik oleh industri muzik antarabangsa, sekali gus membuka peluang untuknya untuk bekerjasama dengan penyanyi antarabangsa.

“Alhamdulillah, sebagai komposer dan penerbit sudah semestinya saya mahu pendengar menerima karya dengan baik. Tetapi, untuk dinyanyikan oleh penyanyi antarabangsa bukan sesuatu yang dijangkakan. Jadi, saya menerima tawaran dengan penuh teruja ketika diberitahu.

“Lebih lagi, jika mampu membuka pintu dan ruang untuk pengkarya tempatan seperti saya dapat berkongsi idea serta bekerjasama dengan penyanyi antarabangsa, sekali gus menaikkan peluang komposer atau penerbit lain di Malaysia untuk turut mengikut jejak sama,” katanya menerusi BH Online.

“X Missing You” asalnya dinyanyikan oleh Faizal bersama Dayang Nurfaizah, Tuju dan Yonnyboii.

Setelah seminggu dilancarkan, lagu “I’ll Be Missing You” telah tersenarai dalam playlist Music 163 China yang mempunyai 2.4 billion strim dan berada di kedudukan #3 carta trending YouTube di Taiwan dan #18 di Hong Kong.

Terdahulu, video seorang pemuda Jepun bernama Takaaki Torihira menyanyikan lagu “Assalamulaikum” tular di media sosial dan Faizal sendiri telah pergi ke negara matahari terbit itu untuk bertemu dengan pemuda tersebut.

Malah Faizal turut mengotakan janjinya untuk membawa Takaaki atau lebih mesra disapa Terry, pulang ke tanah air.