Setelah 11 tahun bertarung nyawa melawan kanser limfoma, penyanyi Elyana memanjatkan rasa syukur apabila tubuhnya bebas dari penyakit tersebut.

Khabar gembira itu dikongsikan menerusi satu hantaran di laman Instagram miliknya awal pagi Rabu.

“Assalamualaikum. Hari ini saya ingin berkongsi rasa gembira dan bersyukur saya dengan anda semua. Perjuangan dan penantian selama 11 tahun saya berhasil! Kanser saya hilang!

“Alhamdulillah Ya Allah. Terima kasih Ya Allah,kau telah mendengar doa kami. Tak dapat saya gambarkan perasaan gembira saya. Terlalu lama tak dapat rasa gembira ada tubuh yang sihat.

“Saya pernah putus asa untuk berjuang. Saya selalu cemburu dengan kesihatan orang. Tapi saya sangat percaya dengan keajaiban dari sang pencipta. Allah Maha Baik,” katanya.

Menurut Elyana atau nama sebenarnya Erneelya Elyana Emrizal, dia telah menjalani lebih 20 kali rawatan kimoterapi serta melakukan 30 sesi radioterapi sepanjang bertarung dengan penyakit tersebut.

Malah rutin pemakanannya juga berubah hingga berat badannya menurun kepada 35kg apabila sel kansernya sudah merebak ke bahagian hati, pangkal peha dan rahim pada tahun lalu.

Bagaimanapun, dengan berkat doa daripada keluarga, rakan-rakan dan orang ramai, pelakon “Dunia Baru” itu menguatkan semangat untuk terus berjuang sehingga sihat sepenuhnya.

Terdahulu, Elyana membuat pendedahan mengenai kanser limfoma tahap empat yang dihidapinya selepas tersingkir pada minggu kelima program realiti, “Gegar Vaganza” musim keempat (GV4) pada 2017.