Pusingan akhir pertandingan ratu cantik Miss World 2021 yang sedang berlangsung di Puerto Rico terpaksa ditangguhkan apabila 23 daripada 97 pesertanya telah dijangkiti wabak COVID-19.

Ratu cantik yang mewakili Malaysia, Dr. Lavanya Sivaji mengesahkan dirinya turut dijangkiti wabak merbahaya itu menerusi satu kenyataan yang dimuat naik di laman Instagram.

Difahamkan Lavanya telah menjalani Ujian Tindak Balas Berantai Polimerase (RT-PCR) dan sedang berada dalam tempoh kuarantin.

“Keputusan ujian PCR mengesahkan wakil Malaysia, Dr. Lavanya Sivaji positif COVID-19 dan sedang menjalani kuarantin dengan pemantauan petugas kesihatan.

“Menurut Organisasi Miss World, jika ada peserta yang positif ujian PCR, mereka akan diasingkan selama 10 hari dan tidak boleh berada di pentas untuk pusingan akhir.

“Bagaimanapun, peserta masih boleh dinilai dan berpeluang untuk memenangi Miss World 2021. Panel juri akan menilai daripada sudut bakat, persembahan terdahulu dan video yang telah dirakamkan lebih awal untuk keputusan akhir,” maklum kenyataan tersebut.

Buat makluman lanjut, pusingan akhir Miss World 2021 sepatutnya berlangsung pada Jumaat (17 Disember).

Seperti yang dimaklumkan oleh Pengarah Urusan Organisasi Miss World 2021, perkara itu bertujuan untuk menjaga keselamatan kakitangan, kru, peserta serta orang awam.

Pusingan akhir dijangka akan diadakan semula dalam tempoh 90 hari akan datang di Coliseum Jose Miguel Agrelot, Puerto Rico.