Penyanyi Datuk Zainal Abidin tidak terkecuali dari terkena tempias banjir yang melanda Selangor, khususnya di kawasan Sri Muda, Shah Alam, sejak minggu lalu.

Menerusi perkongsian di laman Instagram miliknya, penyanyi berusia 62 tahun itu memaklumkan bahawa semua kenderaan dan separuh kediaman miliknya yang terletak di Seksyen 25, ditenggelami air.

Tiga dekad menyanyikan lagu “Hijau”, Zainal mengakui berasa ralat apabila mesej mengenai alam sekitar yang disampaikan menerusi lagu itu tidak dipandang serius oleh sesetengah pihak.

“Sudah 30 tahun saya menyampaikan mesej dalam lagu “Hijau”. Masuk sekolah, universiti dan jabatan kerajaan. Tetapi mereka hanya anggap lagu itu sekadar hiburan, bukannya pesanan.

“Jika mereka ambil iktibar daripada mesej alam sekitar yang saya sampaikan dalam lagu itu, mungkin bencana alam yang berlaku baru-baru ini tidak terjadi,” katanya menerusi BH Online.

Dilancarkan pada 30 Mei 1991, “Hijau” merupakan sebagai single pertama daripada album solo sulung Zainal yang menggunakan namanya sebagai judul album.

Dalam pada itu, Zainal berterima kasih kepada semua pihak, termasuk selebriti Adibah Noor yang membantu keluarganya serta menitipkan rasa syukur kerana tidak mengalami kerosakan teruk.

Tenang berdepan dugaan itu buat pertama kali, Zainal menyifatkan ia sebagai ujian daripada Allah.

“Allah sayang sebab itu Dia uji, jadi kita perlu tabah dan tawakal. Insya-Allah yang terburuk adakalanya akan bertukar menjadi yang terbaik,” katanya.