Melihat keadaan bencana banjir yang melanda baru-baru ini, pelakon Azhan Rani turun padang untuk membantu mengagihkan bantuan kepada mangsa-mangsa yang terkesan.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, pelakon drama “Keluarga Untuk Disewa” itu memaklumkan bahawa dia akan memulakan misi bantuannya di beberapa kawasan yang terjejas di sekitar Meru, Klang dan Taman Sri Muda, Shah Alam.

Malah Azhan turut mengalu-alukan orang ramai yang ingin sama menyumbang wang atau barangan keperluan kepada mereka yang terjejas.

“Andai ada yang nak kirimkan apa-apa barang untuk mangsa-mangsa banjir sila hubungi saya melalui mesej peribadi (DM). Saya cuba muatkan dalam trooper purba ini.

“Sasaran saya untuk dibawa ke kawasan kritikal di sebelah Meru, Taman Sri Muda atau kawasan sekitarnya. Pada yang berminat untuk menyumbang dari kawasan Hulu Selangor, Kuala Kubu Bharu, Batang Kali, Rawang, Selayang dan Kuala Lumpur hubungi saya dan nyatakan lokasi untuk saya datang ambil barang,” katanya.

Menurut Azhan, dia mengutamakan barangan keperluan seperti makanan kering, air mineral, barangan mandian, lampin, tikar, selimut, pakaian, ubat-ubatan dan tuala wanita.

“Saya tak rancang beria. Baru pagi ini idea tiba. Alhamdulillah Allah hadirkan insan-insan mulia. InshaAllah saya akan sampaikan. 

“Pada yang lain nak turut serta membantu beri sumbangan barang-barang saya alu-alukan. Hantarkan lokasi melalui mesej peribadi (DM) untuk saya ambil dan InshaAllah saya sampaikan. Semoga Allah permudahkan usaha kecil ini,” katanya.

Terdahulu, hujan lebat yang berlarutan selama dua hari mengakibatkan kawasan-kawasan di sekitar Lembah Klang dilanda banjir dengan Selangor menerima kesan terburuk.

Difahamkan lebih 3,000 mangsa telah dipindahkan ke 30 pusat pemindahan sementara (PPS) pada Ahad.