Kek + Coklat + Cheese adalah kombinasi yang boleh buat sesiapa sahaja terliur kerana ia merupakan makanan kegemaran rakyat Malaysia. Jadi apabila ketiga-tiga bahan ini dicampur maka ia akan terjadi satu keajaiban yang dikenali sebagai Kek Coklat Cheese.

Jadi hari ini Miss Mynah nak kongsi dengan anda semua resepi mudah nak buat Kek Coklat Cheese ini. Ikut sahaja resepi di bawah ni.


BAHAN-BAHAN
1 cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak(nak lagi sedap guna minyak jagung)
1 cawan susu pekat manis
1 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
1 sudu esen vanila

CHEESE LAYER
250gm cream cheese
2 sudu makan gula halus
1 biji telur
1 sudu makan tepung gandum
1 sudu makan air
** Pukul cream cheese dan gula sehingga sebati. Masukkan telur diikuti dgn air dan tepung. teruskan pukul dgn kelajuan sederhana sehingga semuanya sebati..

CARA-CARA MEMBUATNYA:

✔Masukkan koko, gula, susu cair, susu pekat manis dan minyak masak ke dalam periuk,kemudian Masakkan di atas api yang Pelahan sehingga larut dan ketepikan.
✔Dalam bekas lain, ayakkan tepung gandunm, soda bikarbonat dan baking powder.
✔Cara intan pulak intan blend je semua telur sehingga kembang dengan menggunakan blender. Biar dia nampak berbuih-buih keputihan.
✔masukkan telur yang di blend dan esen vanila kedalam bahan yg dimasak tadi kacau sampai sebati,Masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum,soda bikarbonat dan baking powder yang diayak tadi.Kacau sehingga sebati dan jangan biarkan ianya berketul-ketul.
✔Panaskan pengukus dan biarkan air mendidih dahulu baru masuk adunan kak ke dalam bekas,intan guna bekas plastik je senang, kukus separuh adunan kek coklat selama 20minit,kemudian masuk kan adunan cheese kukus selama 10-15minit kemudian masuk kan separuh adunan kek tadi kukus lagi selama 20-30minit dan sejukkan.
✔Siap untuk dimakan!

Selamat mencuba!

Untuk resepi menarik lain layari www.missmynah.com

📸: Resepi Masakan Instagram

#MissMynah #KekCoklatCheese #artistsoninstagram #artismalaysia #artismalaysiaofficial #selebriti #selebgram #foodie #foodphotography #foodstagram #foodblogger  #resepimudah #makananviral #resepiPKP #aktivitidirumah #pkp #kitajagakita