Penyanyi dan pelakon Zizi Kirana akhirnya membuka mulut mengenai isu penggambaran drama “Jamu Nesan” yang dibangkitkan oleh penerbit Datuk Rafiena Ezanee Ramli semalam.

Pemilik nama lengkap Nur Fazelah @ Zizie binti Mad Tahil itu menafikan dakwaan bahawa dirinya banyak kerenah, sebaliknya ingin meneruskan penggambaran sekiranya dia dibenarkan bertudung bagi melakonkan watak ketua mafia.

“Saya tetap nak buat tetapi berharap mereka benarkan saya bawa watak itu dengan imej bertudung. Disebabkan rasa musykil dengan situasi ‘bolehkah wanita pakai rambut palsu’, maka saya bertanyakan hal itu kepada Mufti Kuala Lumpur, Dr. Luqman Abdullah.

“Dia menjelaskan haram untuk memakai rambut palsu walaupun atas urusan kerja, maka saya terpaksa akur dengan situasi untuk melepaskan kerja itu,” katanya menerusi Utusan Malaysia.

Tambah isteri kepada pelakon Yusuf Bahrin itu lagi, dia telah menerima tawaran drama itu sekitar Mac lalu, di mana pada ketika itu dia masih belum bertudung.

Difahamkan penggambaran drama itu hanya berbaki 30 peratus sahaja susulan jadualnya tergendala ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama beberapa bulan lalu.

Terdahulu, Datuk Rafiena mendakwa Zizi melanggar kontrak serta digugurkan daripada melakonkan watak itu yang kemudiannya diganti dengan penyanyi Didi Astillah.

Bagaimanapun penerbit itu menghormati keputusan Zizi yang tidak dapat meneruskan penggambaran atas sebab-sebab peribadi dan tidak akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.