Tidak dapat dinafikan sejak negara dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lebih setahun setengah, ramai yang ‘stress’ tidak dapat buat aktiviti kegemaran terutamanya buat kaki hiking yang tidak dapat melakukan aktiviti hiking mereka.

Bagaimanapun berita gembira daripada Perdana Menteri Malaysia baru-baru ini telah membuatkan kaki hiking tidak sabar mahu kembali melakukan aktiviti mereka apabila hampir kesemua aktiviti sudah dibenarkan beroperasi semula.

Bagi kaki hiking ini adalah peluang untuk mereka untuk kembali melakukan aktiviti kegemaran mereka dan sudah pun ada ‘plan’ tempat mana yang mahu mereka hiking. Sebelum anda rancang hiking di tempat yang jauh-jauh, apa kata anda cuba dahulu ‘port hiking’ menarik di sekitar Lembah Klang ini.

Nak tahu kat mana? Jom tengok di bawah ini:

Bukit Broga

1 10

Rasanya lokasi Bukit Broga adalah lokasi wajib dalam senarai ‘port hiking’ ini kerana ia sangat popular dikalangan orang ramai. Bukit Broga terletak di Timur Pekan Semenyih. Ketinggian bukit ini 400 meter dari paras laut. Ia sangat popular kerana mempunyai pemandangan yang sangat lawan dan sesuai untuk mereka yang kaki selfie. Bukit Broga ini sesuai untuk mereka yang baru-baru berjinak dalam aktiviti hiking.

Bukit Jugra

2 6

Ini adalah satu lagi lokasi yang sangat popular dikalangan mereka yang berada di sekitar Lembah Klang kerana ia boleh dikatakan sebagai tempat untuk ‘newbie’ hiking dan mempunyai pemandangan yang indah di puncak bukit. Selain aktiviti hiking, anda juga boleh lakukan pelbagai aktiviti lain di situ termasuklah paragliding dan banyak lagi.

Gunung Nuang

3 4

Terletak di Hulu Langat, Selangor, Gunung Nuang ini adalah ‘port hiking’ popular bagi kaki hiking tegar kerana ia antara gunung yang mencabar kerana laluannya yang sukar dan memerlukan kira-kira empat hingga lima jam untuk ke puncak. Bagaimanapun ianya sangat berbaloi kerana setibanya anda di puncak, anda akan menikmati pemandangan yang indah dan mendamaikan. Di sana juga terdapat dua tapak perkhemahan iaitu Kem Lolo dan Kem Pacat.

Bukit Tabur

4 7

Bukit Tabur merupakan antara lokasi yang menjadi pilihan kaki hiking kerana pemandangannya yang cukup indah apabila tiba di puncak iaitu pada ketinggian 1,300 kaki. Anda juga boleh melihat Lebuh Raya Lingkaran Tengah Dua (MRR2) secara jelas di puncak. Menariknya, selepas penat mendaki anda boleh sejukkan badan anda dengan mandi-manda di kolam di bawah bukit.

Lata Medang

5 4

Terletak di Kuala Kubu Bharu, Selangor, Lata Medang merupakan antara ‘port hiking’ yang sangat best kerana selepas anda penat hiking, anda boleh sejukkan badan anda dengan terjun ke air terjun. Tetapi anda perlu ingat, Lata Medang ini mempunyai laluan yang agak mencabar dan licin dan agak berbahaya jadi sekiranya anda hendak pergi hiking seboleh-bolehnya pergi bersama kawan-kawan bagi mengelak anda sesat.

Ini adalah sebahagian ‘port hiking’ yang menarik piliha Miss Mynah. Kalau anda tahu ‘port hiking’ menarik lain, bolehlah kongsi dengan Miss Mynah dan pembaca lain.

Apa-apa pun sebelum hiking buat persedian mental dan fizikal dan yang paling penting utamakan keselamatan sepanjang aktiviti hiking.