Pelakon tersohor Maya Karin meluahkan keterujaannya apabila terpilih untuk membintangi sebuah pementasan teater muzikal berjudul “Putri Santubong The Warrior Princess”.

Biarpun tidak pernah mendalami legenda mengenai puteri yang berasal dari Bumi Kenyalang itu, namun Maya atau nama sebenarnya Maya Karin Roelcke menganggap ia sebagai lembaran baru bagi kerjaya seninya.

Malah pelakon berdarah kacukan Melayu-Jerman itu turut berasa gembira kerana berpeluang untuk menggalas watak seorang puteri pahlawan yang sudah lama diidamkan.

“Dah sepuluh tahun dah saya cakap, saya nak melakonkan watak puteri pahlawan. Tetapi sebelum ini ada naskhah filem yang Shuhaimi Baba dah sediakan, dah lama. 

“Dia mahu berikan watak puteri pahlawan kepada saya, cuma dari segi peruntukan kewangan asyik sangkut, sampai dah hilang harapan. Nampaknya impian saya, Insya-Allah tercapai,” katanya yang dipetik dari Utusan Borneo.

Selain Maya, teater muzikal itu turut menampilkan pelakon lain seperti Azrel Ismail (Raja Kayangan), Soffi Jikan (Dewa Kejora), Anding Indrawani (Datuk Nakhoda) dan Dewi Liana Seriestha (Putri Sejinjang).

Ia dianjurkan oleh Kampung Budaya Sarawak dengan tajaan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Sarawak, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia dan Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak.

“Putri Santubong The Warrior Princess” bakal dipentaskan pada 11 dan 12 Disember 2021, pukul 9:00 malam dan ditayangkan secara langsung menerusi laman sesawang www.putrisantubong.com.my.