Selain lagu versi solo, industri muzik tanah air kita turut terkenal dengan lagu-lagu kolaborasi atau lagu duet. Lebih-lebih lagi jika ia melibatkan nama-nama besar, pasti lagunya akan ‘meletup’ di carta muzik dan kerap diputarkan di stesen-stesen radio tempatan.

Malah bukan lagu duet dalam kalangan penyanyi Malaysia sahaja yang sering disebut-sebut, tetapi juga lagu duet antara penyanyi Malaysia dan penyanyi dari negara jiran, Indonesia. Kita semua tahu ramai penyanyi di Indonesia juga bukan calang-calang.

Jadi mari MissMynah kongsikan enam buah lagu duet penyanyi Malaysia dan Indonesia terbaik:

Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Judika – “Kisah Ku Inginkan”

Gabungan dua vokal luar biasa dari dua negara berjiran yang sememangnya boleh membuatkan bulu roma meremang. Itulah kehebatan lagu “Kisah Ku Inginkan” nyanyian Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Judika. Malah lagu ini juga telah dipersembahkan secara langsung menerusi beberapa program hiburan termasuk Anugerah Planet Muzik 2018 dan Rising Star Indonesia 2019.

Buat makluman lanjut, kedua-dua penyanyi disegani ini pernah dipertemukan semula sebagai juri program realiti Big Stage 2019. Selain itu, lagu ini turut dijadikan runut bunyi bagi drama popular lakonan Remy Ishak dan Mira Filzah, iaitu “Lelaki Kiriman Tuhan”.

Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Cakra Khan – “Seluruh Cinta”

Setelah mendengar lagu “Harus Terpisah”, Datuk Seri Siti Nurhaliza akui kagum dan berhasrat untuk berkolaborasi dengan penyanyinya dari seberang, Cakra Khan. Perkara itu akhirnya direalisasikan menerusi lagu “Seluruh Cinta” yang disukai oleh peminat-peminat di Malaysia dan Indonesia. Menurut Cakra, dia juga berasa bangga kerana berpeluang untuk berduet dengan penyanyi yang sudah lama dikaguminya. Harapnya, selepas ini akan ada lagilah kolaborasi antara dua penyanyi hebat ini.

Hael Husaini dan Cakra Khan – “Terlanjur Cinta”

Setelah berjaya mencipta fenomena menerusi lagu duet bersama Dayang Nurfaizah, “Haram”, penyanyi Hael Husaini sekali lagi mencuri tumpuan apabila tampil dengan lagu duet bersama Cakra Khan. Malah, video muzik lagu berjudul “Terlanjur Cinta” ini pernah menduduki carta ‘trending’ di laman YouTube. Biarpun mereka hanya saling mengenali dengan lebih dekat ketika bekerjasama dalam projek kolaborasi ini, namun kita boleh lihat keserasian mereka yang disampaikan menerusi lagu “Terlanjur Cinta”.

Shila Amzah dan Judika – “Tentang Rahsia”

Gandingan suara penyanyi Shila Amzah dan Judika menerusi lagu “Tentang Rahsia” tidak kurang hebatnya. Lagu ini turut menjadi runut bunyi bagi drama sensasi “Adellea Sofea” dan “Kasih Sepanjang Masa”. Hasil karya komposer terkenal Amylea dan Farouk jarang sekali mengecewakan pencinta muzik tanah air. Sayangnya, ramai peminat yang berasa hampa apabila lagu ini gagal bolos ke pentas akhir Anugerah Juara Lagu ke-35 (AJL35).

Hafiz Suip dan Datuk Seri Rossa – “Salahkah”

Penyanyi Hafiz Suip berjaya mengukuhkn nama dalam industri muzik selepas dinobatkan sebagai juara program realiti Akademi Fantasia musim ke-7. Selain mengungguli kategori Vokal Terbaik dalam Anugerah Juara Lagu (AJL) selama tiga tahun berturut-turut, pelantun lagu “Noktah Cinta” itu dianggap bertuah kerana berpeluang untuk berduet dengan penyanyi-penyanyi wanita terbaik seperti Dato’ Sri Siti Nurhaliza, Misha Omar, Jaclyn Victor, Adira dan Ernie Zakri. Malah Hafiz turut digandingkan dengan Diva Indonesia, Datuk Seri Rossa bagi menjayakan lagu “Salahkah”.

Ajai dan Krisdayanti – “Hati Ini Telah Dilukai”

Lagu “Hati Ini Telah Dilukai” boleh disifatkan sebagai lagu ‘evergreen’ memandangkan bait-baitnya masih diingati ramai biarpun diterbitkan pada tahun 1999. Seperti sedia maklum, Ajai adalah komposer lagu terkemuka tanah air dan telah menghasilkan pelbagai lagu yang berjaya memenangi anugerah. Lirik lagu ini juga telah ditulis oleh Ajai dan dinyanyikan olehnya bersama bintang Indonesia Krisdayanti (KD). Lagu ini telah dimuatkan dalam album Krisdayanti berjudul “Menghitung Hari”, di mana ia mempunyai dua versi iaitu versi solo dan duet.