Pelakon Nora Danish tidak mensia-siakan peluang untuk meluangkan waktu bersama keluarga ke Pulau Langkawi sebaik sahaja sektor pelancongan dibuka semula bermula 16 September.

Menerusi perkongsian foto-foto di laman Instagram, Nora atau nama sebenarnya Nora Mohd Danish Hanif sudah pun selamat tiba di pulau itu semalam bersama suami, Nedim Nazri Aziz dan anak bongsunya, Mohamed Neqayl Nedim.

Malah, percutian mereka turut disertai usahawan Puteri Zarith berserta suami, Dr. Muhd. Munzir Shkori.

“Alhamdullilah, Langkawi here we come!” tulisnya ringkas.

Dalam keseronokan bercuti, Nedim tidak mengabaikan langkah berjaga-jaga dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) termasuk menjalani ujian calitan RTK dan memakai pelitup muka demi keselamatannya sekeluarga.

“Selamat pagi dan Selamat Hari Malaysia. Kali pertama melancong menaiki pesawat setelah sekian lama. Jujur, bahawa saya juga berasa gemuruh dan paranoid,” ujar Nedim.

Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa sektor pelancongan dibuka bermula 16 September setelah mesyuarat Sidang Khas Pengurusan Pandemik COVID-19.

Bagaimanapun, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin mewajibkan orang ramai yang ingin melancong ke Langkawi untuk menjalani ujian pengesanan COVID-19 sebelum memulakan perjalanan.

Ujian pengesanan COVID-19 sama ada RT-PCR atau RTK-Antigen, perlu dilakukan di mana-mana fasiliti kesihatan dan makmal swasta dalam tempoh 48 jam sebelum tarikh berlepas.

Selain itu, pelancong juga boleh membeli kit ujian kendiri air liur dan membawanya ke lapangan terbang atau terminal feri untuk menjalani ujian pengesanan COVID-19 di tempat saringan yang disediakan atau melalui perkhidmatan yang akan disediakan pihak swasta di tempat saringan di lapangan terbang atau terminal feri.