Siapa kat sini peminat ayam Kenny Rogers Roaster?? Sekiranya anda salah seorang peminat ayam panggang Kenny Rogers hari ini adalah hari bertuah anda kerana Miss Mynah mahu kongsi dengan anda resepi ayam panggang ala-ala Kenny Rogers Roaster.

Sememangnya puas jika dapat makan ayam Kenny Rogers ni tapi lagi bertambah puas kalau anda buat sendiri kerana ia bukan sahaja murah tapi anda boleh buat banyak dengan kos yang sedikit sahaja. Dijamin sedap sehingga menjilat jari (opps terpakai tagline KFC pulak). ☺☺☺

Jadi tanpa membuang masa lagi, ikut sahaja resepi seperti di bawah ni.


Bahan-bahan:
1 Ekor Ayam
2 Ulas Bawang Besar
5 Ulas Bawang Putih
1 Inci Halia
1 Senduk Sos Lada Hitam
2 SdB Serbuk Lada Hitam
2 SdB Madu
1 Ketul Kiub Ayam
2 SdB Gula Pasir/Perang
2 SdB Serbuk Oregano/herba campuran
Garam secukup rasa
100ml Air
2 SdB Minyak Zaitun/minyak masak biasa pon xpa

Cara-cara:

1. Kisar kesemua bahan-bahan di atas kecuali ayam. Lumurkan bahan-bahan yang dikisar pada keseluruhan ayam yang telah dibersihkan di bahagian luar dan dalam.
2. Perap ayam selama 1 hingga 2 jam di dalam chiller.
3. Seterusnya boleh la panggang ayam di dalam oven selama 1 jam dengan suhu 220℃. Bagi pengguna Breadmaker Noxxa suhu cuma tetapkan pada 170℃ dan masanya 1 jam 45 minit.

* Sekiranya anda suka sayuran jangan lupa letak ubi kentang, lobak merah, brokoli dan capsicum.

Selamat mencuba!

📸: Resepi Sedap Instagram & Muhammad Azhari

#MissMynah #ayampanggangalaKennyRogersRoaster #ayampanggan #kennyrogersroaster #artistsoninstagram #artismalaysia #artismalaysiaofficial #selebriti #selebgram #foodie #foodrecipes #foodphotography #foodstagram #foodblogger #resepi #resepisedap #resepimudah #makananviral #resepiPKP #aktivitidirumah #pkp #kitajagakita