Biarpun saban tahun berpenat lelah untuk mendapatkan taraf warganegara buat anak sulungnya Yusuf Alexander, namun penyanyi rap tempatan Loca B terkilan kerana usahanya masih gagal.

Menurut Loca, atau nama sebenarnya Nabilah Hani Azali, dia tidak dapat membendung rasa bimbang akan masa depan anaknya yang kini hampir mencecah usia enam tahun.

“Selepas berusia tujuh tahun, mustahil untuk Yusuf mendapatkan kewarganegaraannya. Yusuf akan menginjak usia enam tahun tahun depan.

“Saya cuma risau dengan masa depannya dalam negara ini. Saya cuma mahu dia terus bersama saya. Patutnya, Yusuf terus dapat hak kewarganegaraannya waktu saya lahirkan dia.

“Tak patut jadi susah begini untuk dia tinggal dengan saya di negara ini. Waktu dia masih bayi, saya patut punya hak untuk pindahkan saya punya kewarganegaraan kepada anak saya,” katanya menerusi satu video di laman Instagram.

Tambah pelantun lagu “Gila” itu lagi, dia turut meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan yang mendiskriminasikan golongan wanita dan menidakkan haknya sebagai wanita di negara ini.

Pada masa yang sama, Loca mengajak orang ramai, terutamanya yang berdepan nasib sepertinya agar sama-sama berusaha memperjuangkan hak wanita.

“Fikir juga tentang orang lain yang hidup tak senasib macam saya. Tiada rezeki macam saya. Fikirkanlah ibu-ibu yang setiap kali nak kena perbaharui Visa.

“Ingat murah nak buat Visa, kalau terlepas kena bayar RM500 hingga RM700. Dulu saya tiada duit, gila sakit nak perbaharui Visa tiap-tiap tahun RM150 tetapi semua itu tetap melibatkan duit dan masa,” katanya.

Difahamkan, Visa milik Yusuf akan luput berikutan operasi pejabat imigresen yang tidak membenarkan sebarang temujanji ekoran pandemik COVID-19.

Yusuf merupakan anak hasil perkahwinan Loca dengan bekas suami. Loca kemudiannya berkahwin dengan ahli kumpulan K-Clique, Muhd Azree Shah Awang Zamree, atau lebih dikenali sebagai Tuju, pada Mac 2021 dan dikurniakan anak perempuan bernama Bintang Aiko.