Genre seram merupakan antara genre paling diminati di Malaysia dan tidak dinafikan produksi-produksi tempatan sentiasa memenuhi cita rasa para penonton dengan naskhah seram berkualiti.

Terbaru, Astro Ria tampil dengan drama bersiri seram berjudul “Malaysian Ghost Stories”.

Penerbit Arie Zaharie memberitahu objektif utama yang ingin disampaikan kepada penonton adalah untuk memaparkan pelbagai kisah hantu yang sering diceritakan di Malaysia sebagai hiburan untuk memberi kelainan.

“Kebanyakan generasi muda zaman sekarang kurang percaya dengan kewujudan entiti seram. Oleh itu, kami cari dan himpunkan semula kisah-kisah tersebut untuk dijadikan asas penceritaan utama,” katanya.

Tambah Arie lagi, pihak produksi turut mendapatkan khidmat nasihat pengamal dan pakar dalam perubatan Islam sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya terjadi sesuatu yang tidak diingini di lokasi penggambaran.

jannanick

Drama 18 episod ini mengupas secara terperinci kepelbagaian jenis hantu yang sering diceritakan oleh masyarakat tempatan agar dapat memberi gambaran dan visual yang jelas mengenai bentuk, rupa dan sifatnya.

Malah seperti apa yang berlaku dalam dunia sebenar, drama ini turut memaparkan cara mengatasi gangguan-gangguan mistik dan makhluk halus.

Setiap kisah yang ditonjolkan sarat dengan nilai murni untuk diambil sebagai teladan dan pengajaran agar kita tidak sewenang-wenangnya mempersendakan kewujudan makhluk halus.

DSC07513

Antara kisah seram yang dipaparkan ialah ‘Balan-Balan’, ‘Pontianak’, ‘Langsuir’, ‘Pelesit’, ‘Hantu Jepun’, ‘Jin Pemusnah’, ‘Pocong’ dan ‘Nenek Kebayan’.

Drama ini dibintangi barisan pelakon tanah air berbakat seperti Janna Nick, Zahiril Adzim, Meerqeen, Bella Astillah, Chubb-E, Syazwan Zulkifly, Nazeera Sardi, Ellie Suriaty, Adam Shahz, Anna Jobling, Keith Foo, Kazar Saisi, Amerul Affendi, Ara Johari, Hasnul Rahmat, Jasper Supayah, Azman Ahmad, Hanna Aqeela, Azar Azmi, Fimie Don, Nabil Aqil, Balkisyh Semundur Khan, Erry Putra, Hamdan Senario, Sabrina Ali, Eric Fuzi, Fadhli Masoot dan ramai lagi.

Jadi jangan terlepas untuk menonton “Malaysian Ghost Stories” setiap Isnin hingga Khamis di saluran Astro Ria dan Astro Ria HD, serta strim di aplikasi Astro GO dan On Demand.

image003