Sejak membuat kemunculan pertama di temasya Sukan Olimpik Tokyo 2020, atlet bola tampar yang berasal dari Kartal, Turki Zehra Güneş kini mempunyai kelab peminatnya tersendiri.

Gadis berusia 22 tahun itu bukan sahaja berjaya memukau mata ramai dengan aksi lincahnya ketika perlawanan di antara pasukan bola tampar wanita Turki dan Korea Selatan pada Rabu lalu, tetapi juga kerana kecantikannya.

Selain namanya ‘trending’ di laman Twitter dan menjadi tumpuan lensa kamera antarabangsa, Zehra juga pernah tersenarai sebagai salah seorang atlet tercantik di dunia.

Senyuman manis dan riak ceria tidak pernah lokek dari wajah Zehra

Justeru, peminat berpusu-pusu untuk mengikuti atlet itu di laman Instagram miliknya, yang kini mencatat sejuta pengikut.

Sedikit butiran, Zehra mula menceburi bidang sukan bola tampar seawal usia 12 tahun dan kini menyandang posisi pemain tengah yang dikenali sebagai ‘middle blocker’ pasukan Turki.

Zehra turut pernah meraih beberapa anugerah termasuk The Best Middle Blocker dalam 2015 European Championship bawah 18 tahun, Vestel Venus Sultans League pada tahun 2017 dan FIVB Women’s Club World Championship ‘Best Middle Blocker’.