Nama Pierre Andre merupakan salah satu nama yang tidak asing dari industri seni tanah air.

Bermula sebagai pelakon drama bersiri popular, “Gol dan Gincu” dan “Dunia Baru”, Pierre semakin mengecap populariti setelah bergelar pengarah.

Filem-filem arahan pemilik nama sebenar Muhammad Pierre Andre Nazrul Andre ini sentiasa mewarnai pawagam tempatan dan berjaya pecah panggung.

Namun, sejak beberapa tahun lalu nama Pierre mula tenggelam dari industri seni tanah air. Menurut ibunya yang juga pelakon senior Khatijah Tan, Pierre masih belum terbuka hati untuk kembali aktif dalam bidang seni.

Selain memberi tumpuan terhadap keluarga dan perniagaan dalam talian, Pierre kini aktif membuat kandungan video di saluran YouTube Andre Brothers Pictures, yang dikendalikan bersama adiknya, pelakon dan pengarah Mikail Andre.

MissMynah telah pilih lima buah filem arahan Pierre Andre yang berbaloi untuk anda tonton. Jom lihat senarai di bawah:

9 September

Poster 9 September

Filem sulung arahan Pierre ini mengisahkan Nia, seorang wanita berperwatakan kasar dan ganas tetapi mempunyai wajah yang sangat comel. Sejak dia ditingggalkan oleh kekasihnya, Nia menyimpan dendam terhadap lelaki. Mangsanya adalah seorang lelaki bernama Kogi, seorang lelaki yang baik dan jujur.

“9 September” dibintangi oleh Pierre sendiri bersama Fasha Sandha, Fahrin Ahmad, Zami Ismail, Osman Kering, Shamsul Ghau Ghau, serta penampilan istimewa Mejar David Teo.

1 25
Pierre dan Fasha mudah serasi ketika membintangi filem “9 September”

Al-Hijab

Poster Al Hijab01

Antara filem seram arahan Pierre yang berjaya menerima sambutan adalah “Al-Hijab”, mengisahkan Rafael yang menerima tawaran filem seram, namun dia tidak mempercayai kewujudan hantu dan tidak pernah melihatnya. Apabila mendapat tahu tentang hijab, Rafael mencari seseorang yang boleh membuka hijabnya. Sejak itu, dia mula diganggu makhluk halus.

Filem ini dikritik sebagai filem seram kedua terbaik arahan Pierre selepas filem “Seru”. Selain Pierre, ia turut dibintangi Fathia Latiff, Maimon Mutalib, Bell Ngasri, Mikail Andre, Pekin Ibrahim dan ramai lagi.

page 19
Antara babak filem “Al-Hijab”

Aku, Kau & Dia

Aku kau dan dia 346x500 1

Filem ini mengisahkan Mia, wanita cantik yang koma akibat daripada kemalangan ngeri yang meragut nyawa kekasih hatinya, Ilhan. Pertemuan Mia dengan seorang penyanyi jalanan bernama Izlan menimbulkan bibit-bibit cinta, walaupun pada hakikatnya, Mia masih dihantui bayangan Ilhan. Izlan yang dipandang selekeh pada permulaannya oleh Mia, telah berjaya mencuri hatinya, sehingga Mia jatuh cinta buat kali kedua.

“Aku, Kau & Dia” dibintangi barisan pelakon hebat seperti Zarina Jamalullail, Remy Ishak, Pekin Ibrahim, Pierre Andre, Amerul Affendi dan Allahyarham Harun Salim Bachik.

11 3

Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang

12 1

Sarat dengan mesej dan pengajaran berguna di sebalik genre komedi, filem ini mengisahkan Dadu dan Muiz, dua pemuda yang hanyut tanpa tujuan dari hari ke hari. Kedua-dua mereka tidak taat pada agama sehinggalah sepupu Dadu, Hamzah dilihat sudah berubah ke jalan yang lurus. Dadu dan Muiz kemudiannya berazam untuk mengubah diri mereka.

“Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang” Ajak dan Shahrol Shiro, Along Eyzendy, Wak Zaidi, Zalif Sidek, Mikail Andre dan Ustaz Azhar Idrus.

13

Highland Tower

highland tower poster 01

“Highland Tower” mengisahkan pengacara program TV bernama Shima yang ingin menghasilkan sebuah dokumentari mengenai paranormal dan memilih lokasi popular tragedi Highland Towers. Namun kejadian-kejadian aneh mula mengganggu Shima dan rakan-rakannya.

Filem seram ini berjaya pecah panggung dengan kutipan RM3.3 juta serta dipasarkan sebagai filem “mokumentari” (dokumentari olok-olok) pertama Malaysia. Ia dibintangi oleh Mikail Andre, Niezam Zaidi, Eddy Rauf, Shima Anuar, Atikah Suhaime dan Adibah Yunus.

Highland Tower Mikail Andre
Kredit: Broframestone