Sering mempertaruhkan naskhah bergenre komedi romantik dan kisah remaja, kali ini pelakon dan pengarah Liyana Jasmay menampilkan sisi berbeza dengan menghasilkan filem komedi seram terbaru, “Cikgu VS Hantu”.

Menurut Liyana, sudah sampainya waktunya untuk dia di keluar dari kepompong selesa dan menonjolkan sisi pengarahan yang jauh berbeza buat kali pertamanya menerusi aplikasi ‘over-the-top’ (OTT).

“Kali ini saya ingin pertaruhkan kelainan dalam bakat pengarahan dengan memberi sentuhan berbeza dalam genre komedi seram.

“Setelah menghasilkan filem ini, ia menyuntik semangat saya untuk menyahut lebih banyak cabaran dalam menghasilkan variasi filem,” katanya.

Tambah pemenang Pelakon Wanita Terbaik melalui Festival Filem Malaysia ke-22 itu lagi, para penonton juga boleh berkait rapat dengan filem “Cikgu VS Hantu” memandangkan ia berlatarkan persekolahan.

“Istimewanya filem ini adalah jalan ceritanya dekat dengan penonton iaitu tentang persekolahan.

“Malah, filem ini mengangkat golongan guru yang sentiasa berusaha memberikan yang terbaik dan menonjolkan sikap bersaing secara sihat.” katanya.

“Cikgu VS Hantu” mengisahkan tentang permusuhan di antara Cikgu Daud dan Cikgu Samad dalam merebut untuk menjadi cikgu terbaik. Namun, persaingan tersebut telah merapatkan hubungan mereka tanpa sedar apabila muncul hantu Cikgu Syima dan Ismail.

Kematian Cikgu Syima dan Ismail di sekolah mereka meninggalkan tanda tanya siapakah dalang yang membunuh mereka.

Filem ini menampilkan barisan pelakon hebat seperti Dato’ Afdlin Shauki, Khir Rahman, Che Puan Juliana Evans, Zahiril Adzim, Syafiq Kyle dan ramai lagi.

“Cikgu VS Hantu” kini boleh ditonton menerusi Astro First (saluran 480), serta boleh distrim di Astro Go atau On Demand.