Sekian lama dinantikan ramai, akhirnya naskhah epik sejarah “Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan” sedia untuk tayangan di layar perak.

Treler filem yang dilancarkan pada 16 Mei lalu berjaya membangkitkan keterujaan ramai serta menerima pelbagai reaksi daripada wargamaya menerusi media sosial.

Penerbit dan pengarah Urusan Studio Kembara, Abdul Rahman Mt Dali berkata, pihaknya berhasrat untuk merealisasikan filem ini bagi berkongsi kehebatan dan jati diri pahlawan Melayu yang dicatatkan dalam sejarah.

“Ramai tidak tahu terdapatnya rekod pihak British yang merakamkan gerakan besar di bawah pimpinan Mat Kilau telah menyebabkan kemusnahan dan kerugian besar kepada British.

“Mat Kilau merupakan pemimpin yang berpegang kuat kepada agama, budaya Melayu, cintakan tanah air serta sedia berkorban untuk mempertahankan watannya dari sebarang bentuk pencerobohan.

“Sejarah silap perlu diperbetulkan. Beliau adalah tokoh yang mempertahankan tanah air dan bukan pemberontak seperti yang dilabelkan oleh kerajaan British dalam buku-buku sejarah.

“Jasa besar tokoh ini perlu dikenang sepanjang zaman dan menjadi teladan yang baik kepada masyarakat kita,” katanya dalam satu kenyataan.

Buat makluman lanjut, filem yang menelan perbelanjaan sebanyak RM8 juta ini mengambil tempoh lapan tahun untuk direalisasikan.

Diarahkan oleh Syamsul Yusof, filem ini menampilkan pelakon hebat tanah air, Datuk Adi Putra yang menghidupkan darah pahlawan Mat Kilau Imam Rasu atau Mat Kilau.

Lakonan Adi disokong barisan pelakon lain iaitu Wan Hanafi Su sebagai Tok Gajah, Beto Kusyairy (Wahid), Khir Rahman (Usop), Fattah Amin (Awang), Ali Karimi (Brahim) dan Johan As’ari (Yassin).

“Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan” mengisahkan perjuangan Mat Kilau bersama ayahnya Tok Gajah, serta sahabat lain dalam menentang penjajahan British di bumi Pahang pada tahun 1892.

British mengaut hasil bumi Pahang milik orang Melayu dan mencampuri urusan adat dan agama orang Melayu.

Tidak membiarkan kebiadapan British di bumi Pahang berleluasa, Mat Kilau, Tok Gajah dan sahabatnya bangkit menentang British.

Kebijaksanaan Mat Kilau dan Tok Gajah merancang penentangan menyebabkan British mengalami tekanan dan kerugian hingga berlakunya pertempuran sengit.

“Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan” bakal menggegarkan pawagam tempatan bermula 23 Jun ini.