Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) menyifatkan pencapaian pelakon Anna Jobling yang berjaya mengukuhkan nama dalam industri perfileman Indonesia sebagai suatu kebanggaan.

Pengerusi FINAS, Datuk Kamil Othman berkata, ianya amat mencabar bagi pelakon Malaysia untuk diberikan kepercayaan memegang watak utama dalam filem terbitan Indonesia, memandangkan filem Malaysia sukar menambat hati penonton di sana.

“Walaupun beberapa pelakon Malaysia berjaya mencipta nama di Indonesia, terutamanya dalam siri televisyen, Anna benar-benar layak menerima pujian kerana berjaya memegang watak utama dalam filem yang ditayangkan di pawagam.

“Ini adalah pencapaian yang kita semua patut banggakan,” katanya menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan.

Sehubungan dengan itu, Kamil berharap kejayaan Anna dapat memperkukuhkan lagi hubungan antara industri filem Malaysia dan Indonesia sekali gus membuka jalan untuk lebih banyak bakat tempatan menempa nama di peringkat antarabangsa.

“Kami di FINAS berharap kerjasama antara Malaysia dan Indonesia akan semakin kukuh dengan lebih banyak projek filem bersama yang komersial, terutamanya apabila Malaysia menjadi Pengerusi Asean tahun depan.

Tambah beliau lagi, FINAS juga sedang merangka dasar dan strategi baru untuk memajukan industri perfileman tempatan ke peringkat antarabangsa.

Anna telah membintangi dua filem Indonesia iaitu “Lembayung” yang merupakan filem sulung arahan bintang Indonesia, Baim Wong dan juga filem “Laut Tengah” yang turut menampilkan pelakon Yoriko Angeline dan Ibrahim Risyad.

Dalam pada itu, Anna menzahirkan rasa syukur dan terima kasih atas penghargaan yang diberikan oleh pihak FINAS tersebut.

“Saya berharap kejayaan ini dapat membuka lebih banyak peluang kepada pelakon dan penggiat seni tempatan untuk menembusi pasaran antarabangsa.

“Saya juga teruja untuk terus berusaha mengangkat industri perfileman Malaysia ke tahap yang lebih tinggi,” katanya.

Beralih ke perkembangan lain, Anna kini terlibat dengan penggambaran filem “Duyung: Legenda Aurora” bersama pelakon terkenal tanah air seperti Maya Karin, Saiful Apek, Yasmin Hani dan Datuk Yusry Abdul Halim.