Demi memenuhi permintaan ramai, penerbit dan pengarah filem, Datuk Yusof Haslam kembali mewarnai industri hiburan tempatan dengan drama rantaian bertemakan kepolisan terbaharu berjudul “Polis Peronda: Ranjau Jalanan”.

Namun untuk menghasilkan naskhah bertemakan kepolisan sebegini bukanlah mudah kerana syarikat produksi perlu menepati segala syarat yang ditetapkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) demi menjaga reputasi dan imej anggota badan beruniform itu.

Walau bagaimanapun, Yusof tidak menganggap syarat berkenaan sebagai bebanan buat syarikat produksinya, Skop Productions, sebaliknya menyifatkan ia sebagai prosedur biasa yang perlu dilaksanakan.

“Sesiapa sahaja kalau hendak buat cerita mengenai anggota polis kena patuhi syarat diletakkan. Sebelum penggambaran, syarikat produksi kena hantar gambar dan profil pelakon ke Ibu Pejabat PDRM di Bukit Aman untuk dinilai.

“Prosedur ini bukan baru dilaksanakan, sebaliknya sejak zaman saya arahkan drama “Gerak Khas”. Bagi saya, prosedur ini adalah biasa dan bagus,” ujarnya menerusi BH Online.

Tambah Yusof lagi, PDRM juga akan menapis dan menyemak latar belakang barisan pelakon terlebih dahulu serta menolak pelakon yang pernah terbabit dengan kes jenayah atau kes mahkamah.

“Polis Peronda: Ranjau Jalanan” mengisahkan kehidupan harian sekumpulan polis peronda daripada Unit Rondaan Kereta (MPV/URK) dan Unit Rondaan Bermotorsikal (MPU/URB) yang berusaha menjaga keamanan dan ketenteraman ibu kota.

Drama rantaian ini dibintangi barisan pelakon tempatan seperti Shah Iskandar, Puteri Sarah Liyana, Ramona Zamzam, Raja Afiq, Ali Reza, Kodi Rasheed dan Soffwany Yusof.

“Polis Peronda: Ranjau Jalanan” bersiaran di TV3 pada setiap hari Jumaat jam 10:00 malam dan laman sesawang rasmi Tonton mulai 28 Jun 2024.

(Sumber foto: Facebook TV3)