Pelakon Aeril Zafrel tampil dengan filem ‘thriller’ pertama terbitan syarikat produksi miliknya, Respected Citizen Sdn Bhd, berjudul “Abnormal: Buas” yang mengisahkan manusia bersifat ‘kebinatangan’.

Menurut Aeril yang juga bertindak sebagai penerbit, filem ini turut menyelitkan elemen fiksyen dengan jalan cerita yang berbeza bagi membawa penonton ke alam realiti yang luar biasa.

“Bukan sahaja plot ceritanya yang luar biasa, malah cara penyampaian dan perspektif diketengahkan dalam filem ini juga adalah sesuatu yang sangat berbeza dan segar, jauh daripada formula-formula umum yang sering ditemui dalam industri perfileman tempatan.

“Apa yang menarik mengenai cerita ini, saya boleh janjikan ceritanya memang berbeza walaupun banyak unsur-unsur 18 SG. Namun kami berjaya dapat klasifikasi 16. Ada banyak babak sadis, ngeri dan kejam,” katanya.

Aeril ditemui pada malam gala tayangan perdana filem “Abnormal: Buas” yang berlangsung di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Aeril, pihaknya turut menggunakan kebebasan kreatif dengan mencipta negara, bandar dan watak fiksyen sebagai latar cerita dalam filem tersebut.

“Filem ini tidak berlatarbelakangkan Malaysia, sebaliknya ia berkisarkan di negara yang berbeza memandangkan ia mengandungi unsur-unsur yang mungkin dikenakan tapisan.

“Bandar yang digambarkan pun bukan Kuala Lumpur, sebaliknya adalah sebuah bandar bernama Kota Rimoria. Sebagai contoh, watak polis pun tidak memakai uniform Polis Diraja Malaysia (PDRM),” katanya.

batch wfmmIMG 4212
Aeril dan Wawa tak sangka Hayla tunjuk minat dalam bidang lakonan

Lebih menarik lagi, Aeril membintangi filem ini bersama isterinya yang juga pelakon dan usahawan, Wawa Zainal serta anak perempuan mereka, Hayla Maghfiratul Adzkiyaa, yang berusia lapan tahun.

“Sebenarnya kami pun terkejut dengan Hayla sebab dia tak ada asas langsung dalam bidang lakonan. Kalau kami pada usia dia pun akan rasa segan berjumpa orang, inikan pula hendak berlakon.

“Lakonan dia tak kekok langsung. Sebelum itu, kami ada beberapa kali menghantar dia ke kelas lakonan untuk perbaiki lagi corak lakonannya,” ujar Aeril.

msg 1001769022833 473
Aeril kagum dengan lakonan Hayla dalam filem pertamanya

Buat makluman lanjut, “Abnormal: Buas” merupakan filem kedua dan bakal dikeluarkan dalam bentuk trilogi selain novelnya dengan judul sama yang dijual pada harga RM33.90 (Semenanjung Malaysia) dan RM35.90 (Sabah dan Sarawak).

Selain Aeril dan Wawa, filem ini turut menampilkan barisan pelakon seperti Shaheizy Sam, Nabila Huda Johan Asari, Adlin Aman Ramlie, Emelda Rosemila, Kodi Rasheed, Ahmad Yatim, Datuk Tarmimi Siregar, Datuk Rahim Razali dan Jalil Hamid.

“Abnormal: Buas” kini ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 20 Jun 2024.