Krisis pencerobohan Lahad Datu yang menggemparkan negara pada 2013 telah memberikan impak yang sangat besar dan kini kisahnya diceritakan menerusi filem “Takluk: Lahad Datu”.

Pengarah Zulkarnain Azhar berkata, pihaknya dikira bertuah kerana pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) memberikan kerjasama yang baik sepanjang proses menghasilkan filem tersebut.

“Kami sangat bertuah kerana kerjasama daripada pihak PDRM dan KDNKA untuk menjayakan filem ini. Seperti biasa kami perlu lalui semua persediaan yang mereka tetapkan, seperti pembentangan idea kepada PDRM sehinggalah dipersetujui oleh kesemua pihak.

“Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Ini bukan filem pertama yang memerlukan saya bekerjsama dengan unit beruniform jadi saya rasa prosesnya lebih kurang sama. Ia memang mengambil masa.

“Sebagai orang awam, memang banyak perkara yang kita tidak tahu. Judul filem ini pun diinspirasikan dari buku “Lahad Datu: Mac 2013”. Selain itu, maklumat dalam buku itu turut saya masukkan ke dalam skrip filem ini.

batch kgaIMG 5540

“Pada masa yang sama, kami perlu memfiksyenkannya, kerana filem ini merupakan inspirasi, bukan berdasarkan kisah benar. Filem ini merupakan penghargaan buat wira-wira yang berjuang untuk negara,” jelasnya.

Tambah Zulkarnain lagi, filem ini bukanlah dihasilkan untuk mengagungkan tindakan penceroboh, sebaliknya mahu menghargai pengorbanan PDRM dalam perjuangan mereka mengatasi pengganas.

Zulkarnain ditemui pada majlis sidang media dan tayangan filem “Takluk: Lahad Datu” yang berlangsung di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, pada Khamis.

Filem ini menggabungkan barisan pelakon hebat tanah air seperti Syafiq Kyle, Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani, Eman Manan, Riezman Khuzaimi, Josiah Hogan, Ayez Shaukat, Fad Anuar, Adam Corrie
Lee, Mustaqim Bahadon, dan Zarul Umbrella.

batch kga1IMG 5826

“Takluk: Lahad Datu” ditayangkan dalam bulan kemerdekaan iaitu pada 22 Ogos 2024 dengan harapan agar ia memberikan impak mendalam kepada penonton dengan kisah keberanian dan semangat perjuangan yang ditonjolkan oleh wira-wira negara.

Filem ini dipersembahkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), Multimedia Entertainment, Golden Screen Cinemas, Astro, dan Six Fun Media, serta diedarkan oleh GSC Movies. Ia juga dipersembahkan bersama oleh CUCKOO, dengan pengiktirafan khas kepada ArtiqAir.

GSC juga telah melancarkan promosi Merdeka dengan menawarkan tiket Tayangan Awal bernilai RM750,000 untuk filem “Takluk: Lahad Datu”. Tayangan bermula dari 16 Ogos hingga 18 Ogos di semua lokasi GSC di seluruh negara.

Kempen eksklusif ‘Beli 1 Percuma 1’ ini boleh didapati menerusi pembelian melalui laman sesawang dan juga aplikasi mudah alih GSC.