Pelakon Eman Manan mengakui berbesar hati menerima tawaran untuk membintangi filem “Takluk: Lahad Datu” memandangkan inti patinya menceritakan tentang salah satu peristiwa besar yang berlaku di Malaysia.

Eman atau nama sebenarnya Abdul Manan Embong berkata, krisis pencerobohan Lahad Datu yang menggemparkan negara pada 2013 masih segar dalam ingatannya sehingga kini.

Menerusi filem arahan Zulqarnain Azhar itu, Eman menggalas tanggungjawab sebagai watak antagonis bernama Raja Iskandar, yang juga merupakan ketua kumpulan pengganas.

raja iskandar

“Sebagai seorang rakyat Malaysia, saya turut mengikuti berita tentang peristiwa yang berlaku di Lahad Datu satu ketika dahulu. Masih tersemat di dalam ingatan saya tentang apa yang berlaku.

“Apabila ada sebuah produksi yang ingin membawa kisah ini ke layar perak, saya sangat berbesar hati untuk menerima tawaran yang diberikan.

“Biarpun watak ini adalah antagonis dan tidak banyak babak seperti watak lain, tetapi ia sangat penting. Watak ini juga berlainan dengan watak-watak yang pernah saya lakonkan sebelum ini di mana saya sering diangkat sebagai wira, pejuang, ahli agama yang pada akhirnya membawa kejayaan,” katanya.

Eman ditemui pada majlis sidang media dan tayangan filem “Takluk: Lahad Datu” yang berlangsung di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

batch kga2IMG 5920
Eman Manan bersama pengarah dan barisan pelakon filem “Takluk: Lahad Datu”

Dalam pada itu, Eman turut meluahkan hasrat untuk meneruskan kerjayanya dalam bidang lakonan selagi kudratnya termampu dan selagi sesebuah karya yang ditawarkan kepadanya itu tidak melanggar pantang larang, hukum agama serta adat.

“Kenapa perlu hadkan bidang ini? Adakah kerja ini terlarang dan melanggar tatasulila? Apabila sesebuah karya itu tidak melanggar pantang larang dan adat, jadi mengapa tidak?

“Kalau ikutkan kehendak dan kemahuan, saya mahu teruskan sehingga ke akhir hayat. Tetapi kita tidak boleh lari daripada takdir. Soal kesihatan ini semuanya berkaitan dengan takdir.

“Allah takdirkan saya ini sihat. Dari segi kehidupan pula, saya disiplin dalam menjaga kesihatan. Saya lihat bidang lakonan memerlukan orang yang sihat dari segi fizikal.

“Alhamdulillah, setakat ini tidak ada ubat yang saya makan hari-hari. Saya boleh makan apa sahaja. Kalau ada yang buat jamuan sembelih kambing boleh jemput saya. Musim durian nak ajak saya makan pun boleh. Terutamanya musang king saya tak tolak,” katanya.

Selain Eman, filem ini turut dibintangi Syafiq Kyle, Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani, Riezman Khuzaimi, Josiah Hogan, Ayez Shaukat, Fad Anuar, Adam Corrie Lee, Mustaqim Bahadon, dan Zarul Umbrella.

“Takluk: Lahad Datu” bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 22 Ogos 2024.