Universiti swasta terunggul Asia Tenggara, Taylor’s University meraikan pengkarya muda dari pelbagai universiti dalam dan luar negara menerusi Festival Filem Taylor’s University (TUFF) untuk edisi yang keempat.

Malam Anugerah (Award Night) TUFF yang berlangsung dengan jayanya di The Grand Hall, Taylor’s University Lakeside Campus pada Rabu lalu telah dianjurkan oleh Pengajian Media & Komunikasi (SOMAC).

Festival filem yang berlangsung selama sebulan itu turut menerima kerjasama daripada Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), ACE Pictures dan RED Communications.

Tahun ini, TUFF mencatat sejarah tersendiri apabila menerima sebanyak 113 penyertaan dari Malaysia serta negara-negara lain seluruh dunia seperti Indonesia, Taiwan, Korea Selatan, Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Perkara ini mencerminkan bahawa festival filem itu menerima pengiktirafan antarabangsa dalam kalangan pembikin filem muda yang mencari platform untuk membuat penampilan sulung sebagai penerbit dan pengarah, serta mempamerkan kreativiti mereka.

Malam itu menyaksikan sebanyak 14 anugerah dalam pelbagai kategori telah disampaikan kepada pemenang tempatan dan antarabangsa, termasuk Audience Choice Award, Best Urban Community Documentary dan Jury Honourable Mention.

Filem pendek “The Manggis in Ah Gong’s Hands” arahan Low You Ling berjaya merangkul sebanyak enam anugerah termasuk Filem Terbaik TUFF.

IMG 4711
Pengerusi FINAS Datuk Kamil Othman menyampaikan anugerah Filem Terbaik kepada pengarah filem “The Manggis in Ah Gong’s Hands”, Low You Ling

Majlis itu diserikan dengan kehadiran Pengerusi Perbadanan FINAS, Datuk Kamil Othman, Professor Hassan Muthalib (Bapa Animasi Malaysia), Lina Tan (RED Communications) dan Pan Vui Shang (Ketua Operasi GSC). Turut hadir adalah barisan pembikin filem muda dari pelbagai universiti.

Terdahulu, SOMAC turut menganjurkan malam tayangan filem-filem pendek (Showcase Night) TUFF di GSC, The Starling Mall, Petaling Jaya, pada Rabu.

Pensyarah senior Pusat Pengajian Media & Komunikasi di Fakulti Sains Sosial & Pengurusan Rekreasi Taylor’s University, Kok Jia Wern, selaku pengarah TUFF berkata, dia amat berbesar hati membawakan tayangan penuh sinematik dan kreativiti ini.

“Setiap tahun, festival kami berusaha untuk mencipta platform yang bukan sahaja meraikan seni pembikinan filem tetapi juga membina dialog, memberi inspirasi serta memupuk penghargaan yang lebih mendalam terhadap seni sinematik.

“Festival tahun ini menjanjikan perjalanan yang menarik, mempamerkan filem-filem yang merangkumi pelbagai genre, gaya dan perspektif, seperti dokumentari dan filem pendek yang memberi inspirasi kepada penonton dari semua peringkat umur,” katanya.

Justeru, Kok yang mewakili jawatankuasa penganjur, menzahirkan penghargaan kepada semua pembikin filem, pihak penaja, sukarelawan dan para penonton atas sokongan mereka dalam menjayakan festival filem tersebut.

Sebanyak buah filem pendek telah dipertontonkan kepada umum, termasuk filem arahan Fauzan Hak, “Kisah Kasih” terbitan Kualitea Productions yang menampilkan pelakon Amir Nafis dan Fify Azmi.

Sekadar info, “Kisah Kasih” berjaya melepasi peringkat antarabangsa menerusi beberapa anugerah berprestij, termasuk ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Luleå di Sweden dan tercalon dalam kategori Filem Terbaik di Anugerah Filem Sweden.

Selain itu, filem pendek lain turut ditayangkan ialah “A Lovers Tale”, London Film School; “Vape For Children”, ASWARA; “Before Sunset”, Taylor’s University; “The Manggis In Ah Gong’s Hands”, Multimedia University; “The Pub Everybody Knows Your Name”, University of The West of England; “At This Moment”, UiTM dan banyak lagi.