Filem “Abang Adik” mengungguli senarai pencalonan Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) untuk edisi ketujuh yang bakal berlangsung pada 21 hingga 28 Julai 2024 di The Exchange TRX, Kuala Lumpur dan GSC Cinemas.

Tahun ini, MIFFest yang mengangkat tema ‘Uncaged’ menyaksikan sebanyak 400 penyertaan diterima dari 50 negara, sekali gus mencatat rekod baharu dalam sejarah penganjurannya sejak 2017.

Pencalonan filem arahan sutradara kelahiran Taiping, Perak, Jin Ong, itu diumumkan menerusi majlis sidang media MIFFest ke-7 yang berlangsung di KL Wellness City, Bukit Jalil, pada Isnin.

Filem itu memperoleh lima pencalonan menerusi kategori Pengarah Terbaik (Jin Ong), Lakon Layar Terbaik (Jin Ong), Pelakon Lelaki Terbaik (Wu Kang-ren), Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Jack Tan, Tan Kim Wang) dan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (Serene Lim).

Jin Ong
abangadik actor

Selain itu, “Abang Adik” juga bakal dipertandingkan dengan lapan filem lain dari seluruh dunia seperti “In the Land of Brothers” oleh Alireza Ghasemi dan Raha Amirfazli, “The Great Phuket” (Liu Yaonan), “Betania” (Marcelo Botta) dan “Every You Every Me” (Michael Fetter Nathansky).

“Abang Adik” mengisahkan tentang dua adik-beradik tanpa warganegara yang hidup dalam kesusahan, terutamanya dengan ketiadaan hak sebagai warga Malaysia rasmi.

abang adik competition

Terdahulu, filem ini berjaya meraih kutipan pecah panggung di Malaysia dengan jumlah RM5.2 juta setakat 24 hari tayangan serta melakar sejarah sebagai filem Malaysia pertama memecahkan rekod tayangan di Taiwan dengan kutipan pecah panggung lebih RM13.5 juta.