Drama pendek yang tular di YouTube beberapa tahun lalu mencetuskan idea buat syarikat Empire Film Solution Sdn. Bhd dan Thinkerbell Studios Sdn. Bhd untuk bekerjasama menghasilkan filem seram berjudul “Syif Malam”.

Penerbitnya, Mohamad Zubir Badar Shair, yakin filem yang berkisar tentang warga kerja syif malam diganggu perkara mistik ini mampu menarik perhatian peminat filem bergenre seram.

“Menerusi drama pendek berdurasi 14 minit itu, saya lihat konsep dan jalan ceritanya cukup menarik dan menyeramkan, malah ia sudah ditonton sebanyak 1.6 juta penonton pada waktu itu.

“Kemudian, timbul idea untuk dikembangkan pula menjadi sebuah filem, tambahan pula genre seram cukup digemari penonton.

“Mungkin juga apa yang dipaparkan dalam filem ini sama seperti yang pernah dilalui oleh mereka yang berdepan pengalaman seram ketika bekerja pada waktu malam,” ujarnya.

Pengarahnya Fairus Anuar berkata, filem ini disulam dengan elemen realisme bagi menghidupkan jalan cerita di mana ianya memaparkan situasi pekerja yang terpaksa melayan kerenah birokrasi di pejabat ditambah lagi gangguan mistik pada waktu malam.

“Mengekalkan konsep dan naratif yang sama dengan drama pendek terdahulu, cuma lokasi dan cerita berbeza. Saya juga mengekalkan seorang pelakon dari drama pendek tersebut cuma wataknya berbeza,” ujarnya.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada terjadi sebarang kejadian seram sepanjang penggambaran, Fairus menyatakan semuanya berjalan dengan lancar tanpa berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.

“Alhamdulillah, dengan izin tuhan semuanya dipermudahkan. Tiada kejadian seram yang berlaku sepanjang penggambaran di lokasi.

“Apa-apa pun saya lebih pentingkan keselamatan semua orang dan tidak mahu mengambil risiko dengan memilih lokasi yang tidak selamat untuk mengelakkan sebarang gangguan sehingga boleh menjejaskan waktu penggambaran,” jelasnya.

“Syif Malam” mengisahkan tiga rakan sepejabat iaitu Ikmal, Botak dan Mok yang bekerja sebagai pereka grafik, secara tidak sengaja merungkai mitos seram di bangunan tempat mereka bekerja.

Filem ini menampilkan barisan pelakon seperti Anas Ridzuan, Taqim Zaki, Shahkimin, Zera Hariz, Kamarul Eqifshah, Sobri Anuar, Riezman Khuzaimi, Ismeth dan Mili Supina.

“Syif Malam” akan ditayangkan di pawagam pada 7 Disember 2023.