Biarpun kerjaya lakonannya sudah melebihi sepuluh tahun, namun pelakon Syafie Naswip tidak memandang enteng terhadap mutu lakonannya dalam sesebuah naskhah.

Menerusi telefilem terbaru arahan Bade Azmi, “Dosa Tak Terampun”, Syafie dipertanggungjawabkan untuk menggalas watak seorang penagih dadah bernama Jurfi.

Bagi memberi penghayatan dan mendalami watak itu, Syafie mendedahkan dia telah menghubungi hampir 30 individu yang pernah terjebak dalam gejala dadah.

“Saya mahu mendapatkan gambaran sebenar penagih syabu. Ini kerana saya tidak mahu dilihat sekadar melakonkan watak tanpa penghayatan.

“Sebagai pelakon, saya tidak boleh malas dan selesa. Disebabkan itu juga, saya akan melakukan kajian terlebih dahulu setiap kali diberikan watak berat,” katanya menerusi BH Online.

Dengan segala usaha untuk menghidupkan wataknya itu, Syafie berharap lakonannya dapat menyentuh jiwa para penonton kelak.

Terdahulu, Syafie meluahkan keterujaan apabila dapat bekerjasama dengan pelakon serba boleh, Nad Zainal serta dua pelakon senior, Fauziah Ahmad Daud dan Wan Maimunah dalam telefilem tersebut.

“Dosa Tak Terampun” bakal menemui penonton menerusi TV3 tidak lama lagi.