Genap seminggu kelahiran, pelakon dan pengacara Mira Filzah bersama suami, Wan Emir Astar mengumumkan nama putera sulung mereka pada khalayak ramai.

Menerusi perkongsian di Instagram pada Isnin, pasangan itu bersepakat memilih nama Wan Khair Amir yang membawa pelbagai maksud baik kepada anaknya.

Menurut Mira dan Emir, nama itu dipilih bersempena nama bapa kepada Emir iaitu Allahyarham Wan Mohammad Khair-il Anuar serta gabungan nama mereka berdua.

“Hari ini hari ketujuh bersama putera tersayang kami. Dengan rasa penuh keinsafan dan kesyukuran, kami menamakan putera kami, Wan Khair Amir bin Wan Emir Astar.

“Khair membawa makna ‘baik, elok’, juga diambil daripada nama arwah Papa (Wan Mohammad Khair-il Anuar).

“Amir pula bermaksud ‘orang yang memegang perintah, pemimpin’, juga diambil sebagai variasi daripada nama kami berdua Emir dan Amirah,” jelas Emir.

Pasangan itu juga menzahirkan rasa syukur kerana berpeluang melaksanakan majlis cukur jambul dan tahnik buat anak mereka.

“Alhamdulillah, ibadah tahnik dan bercukur juga selamat dilaksanakan. Moga sunnah Rasulullah SAW terus hidup dan mekar dalam setiap langkah kehidupanmu wahai putera kami,” katanya mengakhiri coretan itu. 

Sekadar info, Mira dan Emir diijab kabulkan pada 2 September 2020 dan selamat melahirkan cahaya mata sulung pada 10 Mei lalu.