Siri animasi adiwira legenda Malaysia iaitu Keluang “Man” bakal diangkat ke layar perak buat kali pertamanya setelah lebih dua dekad disiarkan di kaca televisyen.

Karya itu merupakan kerjasama antara Astro Shaw dan Iconic Animation Studio dalam memperkenalkan semula animasi adiwira legenda ini kepada generasi baharu serta bakal melahirkan universe adiwira tempatan terbesar.

Pengarah Iconic Animation Studio, Muhamad Firdaus Omar berkata, jenama “Keluang Man” telah bertapak dalam industri animasi lebih 26 tahun dan ia masih diingati serta diperkatakan dalam kalangan peminatnya.

ezgif.com gif maker 1
Pihak Astro Shaw bersama pihak Iconic Animation Studio

“Kami yakin ramai yang menantikan kemunculan semula animasi “Keluang Man” ini. Malah, perancangan untuk membawaanimasi ini ke filem juga telah lama dibuat.

“Alhamdulillah, akhirnya impian ini bakal terlaksana dan lebih rasa berbesar hati kerana ia bakal direalisasikan bersama penerbit terkemuka Malaysia, Astro Shaw,” katanya.

Dalam pada itu, bekas Penolong Pengarah Animasi “Keluang Man”, Amir Hamzah Hashim yang juga Presiden Persatuan Animasi Malaysia (ANIMAS) berharap para peminat dapat menyokong dan memberi reaksi positif apabila filem itu ditayangkan.

Siri animasi “Keluang Man” diilhamkan oleh Allahyarham Haji Kamarudin Ismail atau lebih dikenali dengan panggilan Kamn Ismail bersama pengasas Dan Pemilik UAS Animation, Natashah Datuk Hj Md Noor dan pertama kali disiarkan pada tahun 1998.

Mempunyai 7 musim dengan lebih 140 episod, “Keluang Man” mengisahkan Borhan, seorang pesakit di sebuah hospital mental yang berubah menjadi adiwira Keluang Man bagi membanteras jenayah pada waktu malam dengan bantuan rakannya, Tiong Man.