Polis telah membongkar kegiatan haram seorang penyanyi nasyid dan komposer muzik yang menanam pokok ganja di unit kondominium miliknya di Kota Damansara pada Khamis.

Dalam serbuan tersebut, polis menemui 17 pokok ganja dalam nilai anggaran RM40,700 yang ditanam di dalam pasu dan ditempatkan di sekitar kediaman suspek .

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid, berkata suspek kini direman selama tujuh hari sehingga Jumaat depan.

“Siasatan awal mendapati suspek menagih ganja selama 10 tahun lalu dan diuji positif ganja selepas melakukan ujian saringan air kencing dan tiada sebarang rekod jenayah lampau.

“Dia membeli benih dari luar dan menanam di rumah yang didiaminya selama dua bulan lalu menggunakan kaedah penanaman yang diambil dari media sosial,” katanya menerusi Malaysia Gazette.

Polis turut menemui sebuah botol cecair pemusnah serangga, alat pengukur, kandungan PH air, satu alat penyukat suhu, tujuh lampu, satu alat menyiram tanaman dan alat pengudaraan, serangkai kunci serta pasport dan Mykad milik suspek.

Difahamkan polis kini sedang menyiasat sumber perolehan bekalan benih ganja berkenaan dan kes sedang disiasat di bawah Seksyen 39B dan Seksyen 6B Akta Dadah Berbahaya 1952.

(Foto: Harian Metro & Astro Awani)