Setiap pasangan berkahwin pasti menanti waktu untuk bergelar ibu bapa, termasuk pasangan selebriti terkenal Mizz Nina dan Noh Salleh yang sudah 11 tahun melayari bahtera rumah tangga.

Tiga bulan menyimpan rahsia, akhirnya Nina mendedahkan bahawa keluarga mereka kini diserikan dengan kehadiran seorang cahaya mata angkat lelaki yang diberi nama Musa.

Tanpa mendedahkan wajah Musa, Nina berkongsi khabar gembira itu menerusi laman Instagram miliknya pada Khamis.

β€œAlhamdulilah sudah tiga bulan kelahiran bayi Musa, kami bersyukur kepada Allah atas kurniaan dan doa yang indah ini. Saya dengan leganya boleh mengatakan bahawa dia adalah mahram saya sekarang,” katanya.

Bagaimanapun, perjalanan untuk memiliki zuriat buat pemilik nama sebenar Shazrina Azman itu tidak semudah yang disangka kerana penuh dengan liku dan cabaran.

“Perjalanan yang panjang untuk sampai pada kedudukan kami hari ini, melalui proses IUI (Intrauterine Insemination), IVF (In-Vitro Fertilization), selama bertahun-tahun, Allah menganugerahkan kami bayi yang manis ini melalui cara lain.

“Jika Allah menghendakinya untuk anda, tiada apa yang dapat menghalangnya daripada sampai kepada anda dan Hanya Dia yang mengetahui masa yang sesuai untuk segala-galanya jatuh ke tempatnya.

“Segala ujian dan perjuangan mempunyai asbab yang baik,” katanya.

Dalam perkongsian sama, Nina turut mendedahkan bahawa dia mengambil masa yang lama untuk bersetuju dengan cadangan suaminya tentang mengambil anak angkat.

“Noh yang memberi cadangan untuk kami mengambil seorang anak angkat. Sudah tentu dalam Islam, anak ini nanti akan β€˜berbinkan’ Abdullah atau nama Allah SWT yang lain. Bukannya berayahkan nama bapa angkatnya.

β€œKami dibantu oleh kumpulan kemanusiaan untuk membuat keputusan. Terdapat ramai bayi di luar saya yang tidak mempunyai salah seorang atau kedua-duanya (yatim piatu) dan tidak mempunyai rumah bersama keluarga yang akan menyayangi mereka.

“Musa adalah hadiah paling indah yang dikurniakan Allah SWT untuk saya. Malah kami kini menikmati saat bersama dengan penuh kasih sayang.

“Alhamdulillah. Semoga Allah SWT memelihara keluarga kecil saya dan merahmati keluarga ini,” katanya.

Untuk rekod, Nina dan Noh selamat diijab kabulkan pada 1 Julai 2011.