Setelah beberapa hari menerima kecaman wargamaya, pelakon dan personaliti media sosial Sharifah Rose akhirnya tampil memberi penjelasan panjang lebar berhubung isu plagiat sebuah jenama perniagaan iaitu Sekuntom.

Menurut Rose, atau nama lengkapnya Sharifah Rose Sabrina Syed Mohd. Mazfira, perkataan ‘Sekuntum’ amat dekat di hatinya dan hanya mengetahui kewujudan jenama yang diperkatakan selepas mempromosikan Sekuntum di laman sosial.

“Pada awal mula pemilihan nama untuk syarikat kajian sudah pasti dijalankan. Cuma saya hanya tahu kewujudan jenama yang diperkatakan itu bersama dengan jenama Rose selepas melancarkan ‘teaser’ di Instagram.

“Juga, perkataan ‘sekuntum’ ini sangat dekat di hati saya kerana ia adalah panggilan keluarga untuk saya sejak kecil lagi. Kami memutuskan untuk mendaftar nama Sekuntum kerana ia tidak terhad kepada bunga ros saja.

“Pada awalnya, kumpulan saya ada memberi cadangan untuk menamakan jenama ini sebagai ‘Sekuntum Rose’. Tetapi saya menolak kerana tidak mahu ianya hanya tentang diri saya.

274236151 966653604224709 1865267688208126763 n
Rose anggap isu yang berlaku sebagai satu iktibar

Dalam pada itu, Rose merakamkan ucapan penghargaan kepada semua pihak yang memberi sokongan terhadap isu terbabit dan menganggap ia sebagai satu iktibar buat dirinya.

“Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada keprihatinan dan sokongan yang diberikan ke atas isu yang sedang hangat diperbualkan.

“Sejujurnya, sebagai pendatang baru dalam dunia perniagaan, banyak lagi yang saya perlu belajar dan saya terima semua pandangan dan kritikan dengan hati yang terbuka.

“InsyaAllah, saya akan sentiasa memperbaiki kekurangan diri untuk terus berjaya. Saya telahpun mengambil iktibar dari isu ini untuk dijadikan pengajaran buat diri dan perniagaan saya.

“Saya terima segala maklum balas, baik atau buruk, kerana dengan cara itu sahaja saya dapat belajar dan berkembang,” luahnya.

Selain Sekuntom, Rose juga dikatakan telah mencuri idea rekaan pembungkusan jenama susu yang berpengkalan di Australia iaitu Macamilk.

Bagaimanapun, pelakon “Kekasih Hati Mr. Bodyguard” itu menjelaskan kedua-dua pihak telah menyelesaikan isu terbabit dengan cara profesional dan foto di Instagram Sekuntum juga sudah dipadam.

Terdahulu, pemilik jenama Sekuntom menyelar Rose selepas mendakwa idea perniagaannya telah diplagiat pelakon tersebut hingga tular di laman Twitter.